Räddar liv genom medmänskliga samtal

Coronapandemin har fört med sig att många känner stor oro, och de som redan innan pandemin brottades med psykisk ohälsa drabbas extra hårt av den sociala distanseringen. Organisationen Mind, vars vision är att främja psykisk hälsa genom medmänskliga samtal, har under 2020 växlat upp rejält för att möta det stora behovet. Hogia väljer därför att donera årets julgåva till Mind som ett led i sitt hållbarhetsarbete.

­– Vi räddar liv genom våra samtal. När vi gör undersökningar bland de personer som har hört av sig till oss uppger 75 procent att samtalen med våra volontärer lindrar och hjälper mot psykisk ohälsa, säger Karin Schulz, generalsekreterare på Mind.

Mind är en oberoende ideell förening som har funnits sedan 1931. Uppdraget är att främja psykisk hälsa, både genom att sprida kunskap och vara en röst i samhällsdebatten samt genom medmänskligt påverkansarbete.

Mind har i dag flera olika stödverksamheter och samlar 800 volontärer, som tar emot samtal från människor som mår psykiskt dåligt. Störst är verksamheten kring Självmordslinjen. Här ser 500 frivilliga till att hålla öppet dygnet runt via telefon, mejl och chatt för alla som inte orkar leva och deras oroliga närstående.

– Våra volontärer tar emot väldigt tunga samtal. Ungefär 25 procent av de som hör av sig till Självmordslinjen är självmordsbenägna. Men faktum är att det medmänskliga förhållningssättet faktiskt räcker ganska långt. Bara genom att lyssna och visa att man bryr sig kan ett samtal vändas, och personen som hör av sig är ofta lite mer positiv på rösten i slutet av samtalet, säger Karin Schulz.

Under coronapandemin har Mind sett en lavinartad ökning i samtal till både Självmordslinjen och Äldrelinjen, som vänder sig till alla äldre som mår dåligt eller känner sig ensamma. Innan pandemin tog Äldrelinjen emot cirka 300 samtal i månaden. I april hade den siffran stigit till 3 000 samtal.

– Vi kände tidigt att vi behövde steppa upp våra insatser för de äldre. Vi såg att den fysiska isoleringen kunde leda till allvarliga konsekvenser för den här gruppen, där många redan är väldigt ensamma. Äldrelinjen fick därför utökade öppettider och vi såg till att snabbrekrytera och utbilda fler volontärer som kunde möta det ökade behovet, säger Karin Schulz.

Hon berättar att Hogias julgåva kommer att användas till att stötta upp de stödverksamheter där behoven är stora, som just Självmordslinjen och Äldrelinjen.

– Mind är helt beroende av stöd och gåvor från företag som Hogia. Pengarna kommer att leda till att fler kan få ett medmänskligt samtal med våra volontärer.

Mind i siffror

Under 2019 tog Mind emot totalt 37 000 samtal. Prognosen för 2020 är att Minds volontärer kommer att ha tagit emot 75 000 samtal vid årets slut. Det är en rekordstor ökning med 103 procent.