Digitalisering av avfallshåndteringen

Nå kommer det til å bli enklere for transportselskaper som håndterer avfall å planlegge sine transportoppdrag. Hogia lanserer et nytt skyprodukt, Hogia Moveit Recyleit, som skal hjelpe transportselskaper med å effektivisere transportplanleggingen. Via en app får førerne informasjon om alle sine oppdrag, og kan se ruten på et kart direkte på mobilen. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.

Hogia Moveit Recycleit er utviklet for transportselskaper innenfor miljø og gjenvinning, som håndterer utplassering, henting og tømming av avfallsbeholdere. Transportplanleggeren ser alle kjøretøyene på et kart i sanntid, og kan enkelt se hvor alle avfallsbeholderne er, hva de inneholder, tid og dato for når de skal tømmes, og hvilke biler som tildeles oppdraget.

– Med løsningen vår får transportplanleggeren en samlet visuell oversikt og kan planlegge smarte kjøreruter. Det skaper muligheter til å utnytte kapasiteten bedre, slik at samme bil kan tømme flere beholdere på samme dag, sammenlignet med tidligere, sier Thomas Karlsen, daglig leder i Hogia Transport Systems AS.

Hogia Moveit Recycleit er integrert med transportplanleggingssystemet Hogia Unicon. All informasjon som transportplanleggeren trenger for å planlegge transporten finnes digitalt og vises på et kart. Gjennom å få en visualisering av alle oppdrag, skapes en bedre oversikt. Det blir enklere for transportplanleggeren å raskt se hvordan enda et oppdrag må planlegges for å oppnå en optimal kjørerute.

Føreren får informasjon om den optimale kjøreruten via en app og kan se oppdragene sine i et kart. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.

April, 2019