Gå direkt till innehåll
Naturvårdsverket och tillsynsmyndigheter vill ha en tydligare bild över det farliga avfallets väg genom landet.

Ny funktion från Hogia automatiserar rapportering av farligt avfall till Naturvårdsverket

Sedan november 2020 är det krav på att rapportera in farligt avfall till Naturvårdsverkets elektroniska avfallsregister. Det ger Naturvårdsverket och tillsynsmyndigheter en tydligare bild över det farliga avfallets väg genom landet. Nu lanserar Hogia en funktion som automatiserar rapporteringen till Naturvårdsverket. Förutom att spara mycket tid minskar den även risken för fel.

– Vad vi vet är vi först på marknaden med att erbjuda en automatiserad tjänst för avfallsrapportering, säger Henrik Aleborg, verksamhetschef för bygg- och anläggningstransporter på Hogia Logistics Systems.

– Vi vill hjälpa våra kunder att följa miljökrav på ett smidigt sätt. När vi märkte att Naturvårdsverkets registreringsportal upplevdes som krånglig och tidsödande valde vi att skapa en automatiserad tjänst, genom att göra en integration till existerande programvara. Genom den här tjänsten kan vår kund också göra rapporteringen åt sina kunder.

Den manuella registreringen till Naturvårdsverkets portal kräver inloggning med bank-ID varje gång. Detaljer som bland annat avfallskod, volym, avfallsproducent, transportör, mottagare, och datum måste anges. Om transporten innehåller olika artiklar, som exempelvis lysrör, batterier, glödlampor och bensin, ska varje artikel specificeras för sig, även om alla har tillhört en och samma transport.

– En manuell rapportering på Naturvårdsverkets portal tar minst fem minuter för en van administratör. I vårt system tar det bara en minut och risken för fel minskar betydligt eftersom du kan stanna kvar där och inte behöver byta miljö. Det skapar ett flöde mellan order, transport och registrering, avslutar Henrik Aleborg.

Taggar

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Marie Vassiliadis

Presskontakt Kommunikationsansvarig Hogia-gruppen +46 (0)72-240 82 01
Henrik Aleborg

Verksamhetschef för bygg- och anläggningstransporter på Hogia Logistics Systems. +46 (0) 72 147 2927