HomeQ gör uppköp för att underlätta flyttprocessen

HomeQ gör uppköp för att underlätta flyttprocessen

Movello erbjuder en digital lösning för flyttrelaterade tjänster som underlättar flyttprocessen. HomeQ som haft ett samarbete med bolaget sedan 2021 väljer nu att köpa upp Movello och fullt integrera tjänsten i HomeQs flöde för att förenkla flyttprocessen för bostadssökande ännu mer.

Movello är en kostnadsfri och digital tjänst som samlar flyttrelaterade tjänster för att underlätta och effektivisera flyttprocessen. HomeQ har haft samarbete med bolaget sedan september 2021. Hawre Ahmadi, en av grundarna av Movello säger att uppköpet kändes naturlig i och med att HomeQ och Movella redan hade ett samarbete.

– Eftersom vi redan hade ett samarbete kändes HomeQ som rätt köpare. HomeQ är en digital tjänst som hjälper tusentals människor att flytta varje månad. Movello blir därför en naturlig pusselbit i kundresan. För oss är det viktigt att köparen kan fortsätta utveckla Movello för att göra flytten ännu enklare, något vi tror att HomeQ kommer kunna göra, säger Hawre Ahmadi.

På Movello kan bostadssökande och hyresgäster göra en flyttanmälan, beställa flytthjälp och flyttstäd samt teckna avtal för bredband, försäkring och el. Tjänsten har varit värdeskapande för HomeQ och arbetet med att effektivisera flyttprocessen är en del av satsningen för att skapa en enklare hyresrättsmarknad.

Av den anledningen valde HomeQ att under oktober 2022, förvärva Movello. Hedi Kurda, grundare och VD för HomeQ menar att uppköpet innebär ytterligare satsningar på att effektivisera flyttprocessen för bostadssökande.

– HomeQ:s uppgift är i grunden att förenkla bostadsuthyrning. Utöver att vi gör det enklare att hitta och söka bostäder kan vi nu genom Movello underlätta saker som vi vet att alla nya hyresgäster behöver, t.ex. bredband, elavtal och hemförsäkring. Detta blir även en trygghet för bostadsbolagen.

Hawre och David är fantastiska entreprenörer som byggt en grym produkt. Efter att ha varit kunder till Movello så blev det efter ett tag självklart att fördjupa det samarbetet, säger Hedi Kurda.

För mer info och frågor:

Hedi Kurda, VD

hedi@homeq.se

Med 600 000 registrerade bostadssökande och 300 fastighetsbolag på plattformen är HomeQ Sveriges största marknadsplats för förstahandslägenheter.

För bostadsbolag erbjuder HomeQ en unik mjukvara som sätter stora delar av uthyrningsarbetet på autopilot och ökar säkerheten i urvalsprocessen genom bakgrundskontroller och loggföring.

För bostadssökande samlar HomeQ lediga lägenheter från hundratals bostadsbolag på en enda plats. Istället för att hitta och registrera sig på otaliga webbsidor över hela landet så kan den bostadssökande kostnadsfritt hitta lediga lägenheter, lämna intresseanmälan och svara på erbjudan i samma gränssnitt, oavsett vart i landet de vill bo.