Pressmeddelande

Honda Racing Sweden analyserar helgens tävlingar på Ring Knutstorp: Pallplats och poäng för Engström på Ring Knutstorp

Tomas Engström och Honda Civic visade styrkebesked när säsongens andra STCC-tävling avgjordes på skånska Ring Knutstorp.  Samarbetet med ingenjören från det engelska Honda racingteamet gav resultat.

– Vi hade bra fart i första kvalet och kunde dra nytta av de motorinställningar som gjorts, säger Tomas. 

Den andra kvalracet gick inte fullt så bra. De mindre justeringar som gjorts fick motsatt verkan och kvaltiden räckte inte längre än till en sjätteplats. För att få bättre balans i bilen och förbättra inställningarna till lördagens heat valde teamet att ställa om bilen under natten till lördagen.

– Teamet gjorde verkligen ett kanonjobb med bilen, grabbarna slet hela natten för att få allting klart i tid. Vi har ett starkt team från Honda Racing England som kommer att vara med oss hela säsongen, säger Engström. De Yokohamadäck vi kör med skiljer sig ganska mycket från de däck som används i BTCC.  Vi måste därför köra med mer cambervinkel än normalt för att utnyttja däcken optimalt. Vi har varit lite för konservativa på den punkten.

I lördagens första heat fick Engström en bra start och kunde köra om danske Michel Nykjaer på första varvet. Därmed tog han sig upp på en tredjeplats och lyckades bibehålla positionen under resten av loppet.

– På slutet var det nära att jag gick förbi Kristoffersson men jag satsade på att ta poäng istället för att till varje pris försöka ta en andraplats, säger Engström. 15 poäng och pallplats är bättre än att hamna i gruset och bli utan poäng. Med tanke på hur det gick på premiären i Mantorp var det extra viktiga poäng.  

I det andra heatet fick Hondan en bra start från sin sjätte startposition och slogs om en tredjeplats redan i första kurvan. Men i den täta kampen tappade man och föll tillbaka till en femteplats. Efter cirka 15 varv började Johan Sturessons däck ta slut och Engström kunde då köra ikapp. En tät kamp om fjärdeplatsen varade under några varv, men på det sista varvet lyckades Engström ta sig förbi och köra in på en fin fjärdeplats bakom Nykjaer, Rydell och Kristoffersson.

– Alla i teamet har jobbat stenhårt den här helgen och vi hade riktigt bra fart i bilen som nästan är lite för snäll mot däcken. De höll bra genom hela loppet. Innan nästa tävling har vi en testdag på Sturup och får då möjlighet att finslipa inställningarna ytterligare. Det känns sammantaget mycket bra att vi lyckats ta en pallplats. Vi får nu lite andrum och kan fokusera på att hitta rätt inställning för kvalen. Sätter vi inställningarna kan vi definitivt vara med och köra om segrarna, säger Tomas Engström som fick med sig 27 poäng hem till Dalarna.

Nu väntar en månads uppehåll innan nästa tävling avgörs på skånska Sturup Raceway 15 – 16 juni. Inför tävlingen kommer Tomas Engström att utvärdera och analysera tävlingarna tillsammans med sitt team.

– Vi kommer att ägna uppehållet åt analys och förberedelser, avslutar Engström. 

Ämnen

  • Motor

Kategorier

  • honda racing sweden
  • ring knutstorp
  • stcc
  • tomas engström
  • honda civic

Kontakter