Nyhet -

Skånsk mässpremiär på Hem&Villa (Skånsk Trädgård) för Hondas robotgräsklippare Miimo

Honda visar sin nya robotgräsklippare Miimo som är en tids- och arbetsbesparande gräsklippare på Skånsk Trädgård (Hem&Villa-mässan). Vi ses den 28/2-3/3 på Malmömässan i monter N47.

Honda har även en tävling under mässan där första pris är en Miimo. I montern finns återförsäljaren Bepps som har butiker både i Lund och Sjöbo.

För mer information: www.hondamiimo.se

Robotteknik i hemmiljö

Honda har arbetat med robotutveckling sedan 1986, då med föregångarna till ASIMO, världens mest avancerade humanoida robot. Honda Miimo är den första robotbaserade produkten tillverkad för privatkonsumenter och symboliserar Hondas första steg mot att erbjuda robotlösningar som höjer livskvaliteten i hemmiljö.

Två modeller av robotgräsklipparen lanseras; Honda Miimo 300 (klarar upp till 2200 m2) och Honda Miimo 500 (upp till 3 000 m2*).

Kraftfull drivning

Ett starkt litiumjonbatteri och kraftfulla motorer gör Miimo till en effektiv robotgräsklippare. Miimo har även en sensor som gör att den håller en rak linje när den klipper i sluttande terräng. Det ger ett jämnt klippresultat på alla sidor om sluttningen.

Honda Miimo klarar komplexa trädgårdar utan problem tack vare ett zonindelningssystem. Ingen trädgård är för avancerad.

Inga trasiga knivar i gräsmattan

En unik nyhet är de tre formbara knivarna som böjs istället för att gå sönder om de träffar ett hårt föremål. Detta eliminerar risken för rester av trasiga knivar som ligger i gräsmattan. Honda Miimo har en unik fläkt som är skapar ett luftflöde som effektivt suger in och höjer upp gräset mot knivarna. Detta ger ett mycket jämnt klippresultat och en jämnare spridning av det avklippta gräset tillbaka till gräsmattan. Klipphöjden kan ställas in på mellan 20 mm och 60 mm.

Unik fläkt för bästa klippresultat

Honda Miimo har två lyftsensorer som aktiveras när den lyfts upp från marken. Därmed garanteras både säkerhet och stöldskydd. Om sensorerna aktiveras stängs robotgräsklipparen av, larmet aktiveras och gräsklipparen kan inte användas förrän ägaren har matat in den unika PIN-koden.

Lyftskydd för extra säkerhet

Honda Miimo är utrustad med tre separata 360-graders hindersensorer som upptäcker fasta hinder i gräsklipparens väg. Om en av hindersensorerna aktiveras stannar robotgräsklipparen till, svänger och styr undan från hindret för att sedan fortsätta klippa i en annan riktning.

Honda Miimo är skonsamma mot miljön på flera sätt: den genererar inga C02-utsläpp, den är avsevärt tystare än bensindrivna gräsklippare och användaren behöver inte tänka på klippresterna.

Inga skadliga utsläpp

Roboten klipper efter ett slumpmässigt mönster innanför en begränsningsslinga som läggs under jord eller i gräset i mattans ytterkanter. Honda Miimo registrerar den elektroniska signalen i slingan och håller sig innanför denna. Det avklippta gräset fungerar som ett naturligt gödningsmedel för gräsmattan. Roboten drivs av ett avancerat litiumjonbatteri och återvänder till dockningsstationen när batteriet behöver laddas.

Så här fungerar Honda Miimo

Med robotgräsklipparen följer en dockningsstation som fungerar både som en laddare och signalsändare. Begränsningsslingan ansluts till dockningsstationen och dras därefter i gräsmattans ytterkanter för att avgränsa ytan som ska klippas. Därefter programmeras Honda Miimo efter ett schema som är baserat på kundens önskemål, via den inbyggda timern och kalendern. Honda Miimo kan ställas in i tre klipplägen beroende på trädgårdens storlek och utseende.

Valfri klippningsmetod

• Trädgård