Lätt, flexibelt fallskydd för dem som balanserar på kanten

Roissy, Frankrike, 31. mars 2016 – Honeywell (NYSE: HON), lanserar i dag Miller TurboLiteTM Edge – ett nytt lätt och mycket slitstarkt fallskyddsblock som med en vikt på bara 1 kg är marknadens lättaste självindragande kantlivlina på 2 meter. Det nya fallskyddssystemet, som är 15 % lättare än de flesta jämförbara produkterna, erbjuder användare inom byggsektorn, underhållsbranschen, el- och serviceföretag samt olje- och gassektorn ökad komfort, rörelsefrihet och omedelbart skydd vid fall.

”Vi såg ett växande behov av ett lätt, kanttestat, fallskyddsblock som kunde få arbetare i krävande miljöer och förhållanden att känna sig säkra med sin fallskyddslösning” säger Corentin Barbieux, produktchef för fallskyddslösningar på Honeywell Safety Products, EMEA. ”Fallskyddsblocket har utformats för att ge arbetare en enda lösning för skydd vid alla arbeten på höjd, inklusive fäste vid fotnivå.”

Miller TurboLite Edge är komplett kanttestat och certifierat för arbetare som väger upp till 140 kg tack vare ett mycket slitstarkt förstärkt vävband. Livlinan är även godkänd för att fästas vid fotnivå (FF2) för att skydda arbetare som riskerar att falla över en kant men inte kan välja någon högre förankringspunktt (FF1 eller FF0). Den har en snabb låsmekanism som minskar avståndet för fallstopp, något som är särskilt viktigt när den fria fallhöjden är kort.

Andra unika egenskaper är två svivlar, en på huset och en integrerad i karbinen, för att inte begränsa användarens rörelsefrihet. Svivlarna hindrar bandet från att vridas och eliminerar därmed risken för att upprullningsautomatiken blockeras när den är används.

Tack vare toppkarbinhaken med vridlås kan fallskyddsblocket snabbt och enkelt kan anslutas till en sele, medan den synliga fallstoppsindikatorn på bandet gör det lätt för både användaren och den säkerhetsansvariga att se när fallskyddsblocket har utsatts för ett fall.

Miller TurboLiteEdge är certifierat enligt EN360:2002 och har klarat av kraven i alla testerna VG11.060 (kant), VG11.062 (140 kg) och VG11.085 (FF2).

Mer information om Honeywell Industrial Safety, världens största leverantör av skyddsutrustning från topp till tå, finns på http://www.honeywellsafety.com/Nordic.

• Industri, tillverkning

• fallskydd
  • miller
  • miller turbolite edge
  • fallskyddsblock
  • kantlivlina
  • fallskyddssystem

Honeywell Industrial Safety (HIS) ingår i Honeywell Automation and Control Solutions och hjälper organisationer att hantera säkerheten på arbetsplatser. HIS erbjuder bredast möjliga utbud av arbetarskyddsprodukter – från personlig skyddsutrustning för arbetares ögon, öron och huvud, till fallskyddsselar och andningsskydd, programvara, första-hjälpen-utrustning och övervakningsutrustning för giftiga och brännbara gaser som skyddar arbetares liv överallt där de utsätts för risker, och som samtidigt skyddar företagens verksamhet. Honeywell Industrial Safety tar säkerhet till nästa nivå genom att leda övergången från punktlösningar till anslutna lösningar. Oavsett om det rör sig om bärbar utrustning för gasdetektering, personlig skyddsutrustning, eller bärbara och stationära enheter, hjälper våra produkter våra kunder med förbunden säkerhetsintelligens i realtid för att reagera på säkerhetshot, hantera risker för verksamheten och förbättra produktiviteten. HIS hjälper kunder att fatta bättre beslut genom att förbinda sensorer över kundernas hela verksamhet för att ge en exakt bild av säkerheten i realtid, i alla lägen.

Honeywell (www.honeywell.com)är en ledande diversifierad leverantör inom teknik och tillverkning som ingår i Fortune 100 och som förser kunder över hela jorden med produkter och tjänster för flygbranschen, reglerteknik för byggnader, hem och industrin, turboladdare och material för särskilda krav. Mer nyheter och information om Honeywell finns på www.honeywellnow.com