Timberland PRO-sortimentet packat och klart inför vinterns arbete

ROISSY, Frankrike, 17. december, 2014 — HosTimberland PRO® ligger vintersortimentet packat och klart för personal inom bygg, underhåll och övrigt allmänt utomhusarbete med ett utbud av vinterjackor som utformats för att skydda mot väderelementen.

”Den explosionsartade populariteten hos utomhussporter och -aktiviteter påverkar i allt större utsträckning hur dagens arbetskläder designas och tillverkas, speciellt med avseende på prestanda och komfort. Vårt sortiment av Timberland PRO® -vinterjackor har designats just med detta i åtanke, och erbjuder inte bara hållbarhet, skydd och komfort utan även den rörelsefrihet som yrkespersonal behöver vid arbete i utmanande och tuffa miljöer”, säger Stephanie Altit-Hazan, Marcom Manager för Timberland PRO® i EMEAI.

Det viktigaste plagget ur vintersortimentet, Timberland PRO® 114, är en riktigt högpresterande 3-i-1-parkas med överlägset skydd mot kyla, vind och regn som gör det möjligt för arbetarna att hålla sig varma och torra också vid temperaturer under nollan.

Timberland PRO® 114 är en parkas, regnjacka och fleece i en och samma jacka, och samtidigt är den extremt lätt och bekväm. Hållbarheten uppnås genom ett specialtillverkat mycket slitstarkt ytterskal av 100 % nylon/polyamid-twill.

Timberland PRO 114 är certifierad för användning i kalla miljöer (EN 14058) och tuff väderlek (EN 343), tack vare ett specialskikt som garanterar att den är vattentät och andas. Värmeförmågan förstärks ytterligare tack vare fodret av mikropolar-fleece som gör att Timberland PRO® 114-bärare kan arbeta utomhus i upp till en timme vid minus 16,5 °C eller arbeta i upp till åtta timmar vid minus 6 °C.

Den får nu sällskap av den nya hiking-inspirerade softshell-jackan Timberland PRO® 134 som tillverkats av ett specialmaterial av ripstop-väv för extremt stark motståndskraft mot slitage och nötning, för garanterad hållbarhet i tuffa arbetsmiljöer.

Undertill finns ett mjukt fleece-foder som fästs på insidan för extra värme utan extra tyngd. För att skydda mot väderelementen har ytterskalet på Timberland PRO® 134-jackan behandlats med en hållbar, vattenavstötande yta och enligt kundernas önskemål har en fleece-fodrad justerbara huva tillkommit. Andra funktioner för väderbeständighet inkluderar ett handledsfästsystem samt åtdragning av huvan och i midjan, så att användaren kan justera softshell-delen för individanpassad vindtäthet.

Funktionerna inkluderar ett ljudkabelsystem med öljett från innerfickan och ögla högst upp på blixtlåset för bekväm och säker handsfree-användning av mobiltelefon eller hörlurar ute på arbetsplatsen. Eftersom vi av erfarenhet vet hur smutsiga och dammiga en del arbetsmiljöer är har blixtlåset på Timberland PRO® 134 utformats med utsidan inåt, där det sitter effektivt skyddat mot smuts bakom ett foder, vilket i sin tur förlänger dess livslängd.

Det nya vintersortimentet kompletteras slutligen med Timberland PRO® 132-parkasen. Denna parkas som tillverkas av en slät omönstrad väv av 100 % polyester är både lätt och motståndskraftigt mot nötning på en och samma gång. Den är specialanpassad för att möta behoven inom byggbranschen och idealisk för personal som behöver tillfälligt regnskydd med en inbyggd huva i kragen. Parkasen är varm och bekväm med foder av taft. Fickorna är fleece-fodrade och i sidorna sitter en kort slits för god rörelsefrihet vid arbete ute på arbetsplatsen. Reflexränder har också lagts till för att förbättra arbetarnas synlighet i svag utomhusbelysning.

Mer information om det kompletta Timberland PRO®-sortimentet som finns tillgängligt genom exklusivt tillstånd från Honeywell Safety Products Europe i EMEAI, världens största leverantör av heltäckande personliga skyddsutrustningslösningar (PPE), finns på www.timberlandpro.eu

Om Timberland PRO®

År 2004 undertecknade Bacou-Dalloz (vilka blev Sperian Protection år 2007 och därefter en del av Honeywell Safety Products år 2010) ett exklusivt licensavtal med The Timberland Company för hantering av strategi, design, tillverkning och utveckling av varumärket Timberland PRO® i Europa och vissa länder i Mellanöstern och Afrika. Timberland PRO® erbjuder, via tillverkningsexpertisen hos Honeywell Safety Products, ett komplett sortiment av skoskydd, skyddsutrustning, skyddshandskar och -tillbehör för yrkesfolk.

Om Honeywell Safety Products

Honeywell Safety Products (HSP), en global tillverkare av ledande personlig skyddsutrustning och leverantör av säkerhetslösningar, hjälper anställda att ta säkrare beslut på egen hand och bygga en hållbar säkerhetskultur. Med varumärken av världsklass som Honeywell, Howard Leight, Miller, North, KCL, Salisbury, Otter och Timberland PRO erbjuder HSP ett komplett sortiment av kvalitativ personlig skyddsutrustning, varav: skyddskläder, fall- och hörselskyddsprodukter, skydd för händer, huvud, fötter, ögon och ansikte, jämsides med andnings-, svetsnings- och lockout/tagoutlösningar. Vägled personalen till säkerhet besök www.honeywellsafety.com/culture för att läsa mer.

• Arbetsmiljö

• timberland pro

Honeywell International (www.honeywell.com) är ett diversifierat ledande företag inom teknik och tillverkning som finns på Fortune 100-listan. Företaget erbjuder kunder världen över produkter och tjänster för luftfart, styrtekniker för byggnader, hem och industri, bilprodukter, turboladdare samt specialmaterial. Om du vill ha mer nyheter och information om Honeywell kan du gå in på www.honeywellnow.com.