8 av 10 renoverar eller bygger i sommar

En färsk undersökning visar att 85,7 procent kommer att genomföra ett bygg- eller renoveringsprojekt i sommar. Det är bygg- och trädgårdskedjan Hornbach som har kartlagt hemmafixarnas sommarplaner − och överst på to-do-listan ligger byggandet av en ny uteplats. På andra plats kommer att måla huset och på tredje plats att anlägga gräsmatta. Byggprojektet kan dock komma att bli svettigt i dubbel bemärkelse − var tredje hemmafixare räknar med att ryka ihop med sin partner under arbetets gång.

När Hornbach lät fråga sina kunder vad sommaren 2011 har att bjuda på var bilden tydlig. 85,7 procent kommer att utföra ett bygg- eller renoveringsprojekt. Det populäraste projektet är att bygga en uteplats, vilket 21,6 procent ska göra. Som nummer två på listan kommer målning av huset, vilket 17,8 procent planerar. Nästan lika många, 17,3 procent, ägnar sommaren åt att anlägga eller fixa till gräsmattan.

Bilden av mannen som i sitt anletes svett ensam sliter ute i trädgården − medan kvinnan sköter markservice och passar barn − stämmer glädjande nog inte med verkligheten, enligt undersökningen. Dagens familjer verkar istället se byggandet som ett utmärkt tillfälle att umgås. Hela 46 procent svarade att de kommer att utföra projektet tillsammans med sin partner.

Dock räknar var tredje hemmafixare (32 %) med att det under arbetets gång kommer att uppstå bråk med partnern − just på grund av byggprojektet. Ett vanligt föremål för bråk är som bekant ofärdigställda byggprojekt. 4 av 10 (40,6 %) erkänner att de någon gång har påbörjat ett byggprojekt utan att färdigställa det.

Det verkar vara de relativt billiga projekten som lockar mest. 33,3 procent av alla hemmafixare lägger mindre än 10 000 kr på sommarens byggande. 6 av 10 av de som deltog i undersökningen lägger maximalt 20 000 kr på sitt projekt.

Oavsett byggbudget så växer pengar inte på träd, och det är inte ovanligt att semesterresan får stå tillbaka till förmån för byggprojektet. En av fem (19,9 %) måste helt avstå från semestertrippen i sommar på grund av projektet. Och en av fyra (24,7 %) måste åka på billigare semesterresa i år för att ha råd att finansiera byggandet.

Hemmafixarna verkar dock tycka att ett bygg- eller renoveringsprojektet är ett alldeles förträffligt semesternöje.

− När vi i undersökningen frågade kunderna varför de väljer att utföra byggprojektet själva, och inte anlitar hantverkare, var det inte i första hand för att spara pengar. De flesta, 43,4 procent, svarade nämligen att de genomför projektet själva för att de tycker att det är roligt. Och det glädjer mig enormt! Ett projekt måste byggas på entusiasm och en vision om att förverkliga drömmar för att det ska bli riktigt bra, säger Weronica Lundgren, marknadschef på Hornbach.

37,7 procent av de tillfrågade svarade att de valde att göra projektet själva för att det blir billigare än att anlita hantverkare. Av de som har anlitat hantverkare för sommarens bygg- eller renoveringsprojekt, uppger 85,2 procent att de skulle ha gjort arbetet själva om inte ROT-avdraget funnits.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under maj månad 2011. Totalt deltog 363 personer i undersökningen.

För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: josephine.uppman@inmema.com

• semesterplan

Josephine Uppman, presskontakt
E-post: josephine.uppman@inmema.com

Om Hornbach
Hornbach är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmabyggare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 131 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. Hornbach garanterar ett alltid lågt pris och är prisledande i branschen. I Sverige finns Hornbach i Göteborg, Malmö och Stockholm.