Här är sommarens hetaste grilltrender – Indirekt grillning och de andra metoderna som toppar listan

Äntligen är det dags för svenskarnas favorittid: grillsäsongen. I en ny undersökning från bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach är det tydligt att grillning står högt i kurs och att så många som 9 av 10 äger en eller flera grillar. Här redogörs även för vilka årets största grilltrender är, med inslag som rökning, smaksatt grillspån och indirekt grillning i topp.

Ett lika tydligt vårtecken som tussilagons gula färg i jorden är doften av nygrillat som börjar sprida sig i bostadsområdet. Balkonger, uteplatser och trädgårdar blir genast samlingspunkten för trevliga middagar och att svenskarna gillar att grilla är ingen hemlighet. Enligt en ny undersökning från Hornbach äger 9 av 10 personer en grill och under säsongen grillar så många som 38 procent flera gånger i veckan.

42 procent av de tillfrågade i undersökningen menar att grillsäsongen startar på våren och slutar en bit inpå hösten, men så många som 37 procent grillar faktiskt året om. Det betyder att antalet som grillar under årets alla månader har ökat med sju procentenheter jämfört med förra året.Vad och hur man grillar varierar dock och har visat sig ändras med tiden, för precis som med all matlagning finns det vissa trender för grillentusiasten att följa.

Den här säsongen visar det sig att det är indirekt grillning som allra flest personer är intresserade av att testa. Det svarar hela 41 procent att de vill pröva på i sommar; en metod som går ut på att långgrilla maten utan att den ligger direkt över glöden. Men det finns även andra trender och metoder som lockar många denna säsong, nämligen smaksatt grillspån (36 procent), rökning i grillen (34 procent) samt rubs, kryddblandningar (32 procent) och vegetarisk grillning (30 procent).

– Det är inte bara hemma i bostadsområdet som grillsuget blir märkbart nu på våren och sommaren. Även i våra varuhus ser vi hur grillintresset spirar. Många byter grill regelbundet – i vår undersökning är det så många som 43 procent som byter inom 1–5 år – och vi kan även se att det är kolgrillen som är fortsatt mest populär. Hela 85 procent av de tillfrågade äger en sådan, säger Andreas Larsson, marknadschef på Hornbach.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under mars 2018. Totalt deltog 1261 personer i undersökningen. För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: viktoria.sundin@inmema.com Se diagram och mer information i bifogat dokument.

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 156 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar alltid samma låga pris på webben som i varuhusen och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.
hornbach.se