Hornbach drar in försäljningen av Nautic-kranar från Gustavsberg

Med anledning av ett inslag i SVT Rapport den 6 mars 2011, har bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach beslutat att tillsvidare sluta sälja alla vattenkranar i Gustavsbergs Nautic-serie. Försäljningsstoppet sker med omedelbar verkan. I inslaget rapporteras om en privatperson med egen brunn som använt Gustavsbergs kökskran Nautic, och som fått förhöjda blyhalter i sitt dricksvatten. Enligt inslaget är det kökskranen Nautic som är orsak till de höga blyhalterna, som uppgick till 12 gånger mer bly än gränsvärdet för dricksvatten.

Beslutet att lyfta bort Gustavsbergs Nautic-serie ur Hornbachs sortiment gäller med omedelbar verkan fram till dess att anledningen till de förhöjda blyvärdena är ordentligt utredd.

− När det gäller våra kunders hälsa kompromissar vi inte, utan tar det säkra före det osäkra. Vi förväntar oss nu att Gustavsberg gör en grundlig undersökning gällande blyvärdena, en undersökning vi noggrant kommer att följa. Den kund som köpt en kran ur Gustavsbergs Nautic-serie hos oss på Hornbach och som känner sig orolig, får givetvis returnera kranen till oss och får då pengarna tillbaka, säger Anders Wernberg, inköpschef på Hornbach.

Kunder som önskar returnera sin Nautic-kran till Hornbach ombedes vända sig till sin lokala Hornbach-byggmarknad.

• gustavsberg
  • kranvatten
  • kranar
  • kran
  • blandare
  • renovering
  • renovera
  • byggmarknaden
  • byggmarknad

• Malmö

För mer information, vänligen kontakta:
Anders Wernberg, inköpschef
Hornbach Byggmarknad AB
E-post: anders.wernberg@hornbach.com

Om Hornbach
Hornbach är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmabyggare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 131 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. Hornbach garanterar ett alltid lågt pris och är prisledande i branschen. I Sverige finns Hornbach i Göteborg, Malmö och Stockholm.