Videquus lanserar världsunikt föllarm

”Kameran analyserar hästens beteende genom bildigenkänning, helt utan att sensorer fästs på hästen, och reagerar på de beteendemönster som dräktiga ston uppvisar timmarna innan fölning”, förklarar Videquus Vd Linus Jernbom.

Ett pålitligt föllarm - en efterlängtad men svårutvecklad produkt

Den senaste versionen av Videquus AI med bildigenkänning ger en betydligt mer noggrann information om hästens beteende än tidigare versioner av bolagets intelligenta kamera för övervakning av hästar.

”Redan vid lanseringen av första versionen av vår intelligenta kamera för två år sedan - framtagen för allmän övervakning av hästar - såg vi ett stort intresse att använda kameran som just föllarm. Tillsammans med våra kunder har vi nu haft möjlighet att analysera över 100 dräktiga stons beteende. Analysen har bekräftat att varje hästs beteende är unikt, samtidigt har vi kunnat fastställas att alla dräktiga stons beteende förändras på något sätt inför fölning”, kommenterar Linus Jernbom.

Varje hästs beteende är unikt – det är styrkan i Videquus föllarm

Videquus Fölvakt lär känna just den häst som övervakas. Den jämför hur den specifika hästens beteende förändras och larmar om förändringen påminner om något av alla de beteendeförändringar som identifierats som indikationer på fölning. Det är en helt unik mjukvara utvecklad för att vara det bästa möjliga hjälpmedlet vid fölning. Inget hade varit möjligt utan de 100 000 – tals dygn (!) med filmade hästar som Videquus har samlat in för att kunna lära sig mer om hästars beteende.

Professionell fölvakt tillgänglig för även den lilla uppfödaren

Videquus Fölvakt är utvecklad till alla uppfödare, även den lilla uppfödaren. Det är en ”2 i 1” produkt där man dels får alla fördelar med en vanlig kamera, inklusive att hela dygnen sparas och går att titta på efteråt, plus ett världsunikt och pålitligt föllarm.

Möjlighet att anpassa behovet under hela året

Fölvakten kostar 2 995 kr i startavgift för att få hem all utrusning samt få den anpassad efter just sin egen häst. Månadsavgiften är 395 kr under tiden man fölvakar. Därefter finns möjlighet att ändra abonnemanget till ”Hästvakt” för 245 kr / mån eller ”Stallvakt” för 95 kr / mån. Det går också pausa abonnemanget helt och hållet 3 månader per år. Allt för att det ska vara enkelt och prisvärt att ge sin häst tryggheten med intelligent övervakning året runt!

För mer information, vänligen kontakta:
Linus Jernbom, vd Videquus: 0764-10 76 74, linus@videquus.se

www.videquus.se

Varför Videquus?

Med Videquus får du helt nya insikter om vad som händer i boxen när du inte är där. Du har tryggt uppsikt över din häst var du än befinner dig. En intelligent kamera med AI och bildigenkänning som kan upptäcka avvikelser och ringa upp din telefon. Bakom Videquus står ett inspirerat team med höga ambitioner. Vår övertygelse är att hästar kan må bättre med hjälp av den senaste och bästa tekniken.

Om Videquus AB
Videquus utvecklar och erbjuder ett intelligent övervakningssystem för hästar. Bolaget grundades 2016 i Flyinge och har nu sitt säte i Science Park Skövde. Visionen är att göra hästägandet tryggare, roligare, mer ekonomiskt och mer kunskapsbaserat genom att ta den senaste teknologin till stallet. Version 1.0 lanserades 2018 och sedan dess 100-tals användare dragit nytta av intelligent övervaknings av hästar, bl.a. Isabella Tovek, Menhammar Stuteri, Nina Hofmann Küppers, Stall Palema, Jennie Larsson, Lotta Wallin m.fl. Videquus intelligenta kamera med bildigenkänning och maskininlärning har dessutom funnits med på bl.a. Gothenburg Horse Show, FEI World Cup Finals i Paris med Henrik von Eckerman, Falsterbo Horse Show och Jönköping Horse Show.

Styrelse, ägarstruktur och finansiering

Styrelsen i Videquus består av Carl Henrik Ohlsson, Johanna Schottenius, Palle Stenberg, Mats Nordén och Michel André. Bolaget har engagerade investerare och grundare bakom sig och är bara i början av sin resa. Om du är intresserad av att investera i Videquus är du välkommen att höra av dig till vd Linus Jernbom, linus@videquus.se, 0764-107674.