HOTEL TYLÖSANDS VD – NY ORDFÖRANDE I SVENSK TURISM

Den 26 april genomfördes Svensk Turisms bolagsstämma och Hotel Tylösands VD, Elisabeth Haglund, valdes som ny styrelseordförande.Med sitt ordförandeskap får nu Elisabeth Haglund en viktig roll att forma strategier för den svenska besöksnäringen.

– Jag ser med glädje fram emot arbetet i Svensk Turisms styrelse och att fortsätta arbetet för att nå målen i den nationella strategin, säger Elisabeth Haglund.

Fördubbling på tio år

Den nationella strategin för svensk besöksnäring presenterades år 2010. Ett av målen var och är att fördubbla besöksnäringens omsättning och exportvärde till år 2020.

– Besöksnäringen är en basnäring i Sverige och vi sysselsätter nästan 160 000 personer. Vi har alla möjligheter att växa, bara vi också kan säkra kompetensförsörjningen, fortsätter Elisabeth Haglund.

– Jag har alltid jobbat för att gästerna på mitt hotell ska få en riktigt fin upplevelse. Nu får jag ett nytt mål: att höja upplevelsen för alla dem som väljer att turista i Sverige, avslutar Elisabeth Haglund.

Elisabeth Haglund tar över efter Magnus Nilsson som suttit på posten sedan år 2009.

Om Elisabeth Haglund

Hotel Tylösands VD Elisabeth Haglund föddes bokstavligt talat in i hotellbranschen och tillbringade sina uppväxtår på Kurhotellet i Ulricehamn som föräldrarna drev. Till Hotel Tylösand kom hon som restaurangchef 1984 efter studier och arbete i Paris, Luzern, Davos, USA, Oslo, Maldiverna och London. Sedan 2001 är hon hotellets VD.

Service, kvalitet och mänskliga möten är några av de nyckelord som bidragit till att göra Hotel Tylösand till vad det är idag. Elisabeth Haglund är flerfaldigt prisbelönt för sina insatser på hotellet och valdes som första kvinna in i Restauratörens Hall of Fame, den svenska hotellnäringens främsta utmärkelse som årligen delas ut för exceptionella och bestående insatser.

Elisabeth Haglund representerar även besöksnäringens branschorganisation Visita i Svenskt Näringsliv. Hon är också vice ordförande i Halmstads Näringslivsbolag.

För mer information kontakta:
Hotel Tylösands VD Elisabeth Haglund +46 (0)35-305 02 elisabeth.haglund@tylosand.se

För tillgång till pressbilder kontakta:
Pressansvarig Andrea Hanné andrea.hanne@tylosand.se

HOTEL TYLÖSAND

Beläget bakom höga sanddynor vid en av Sveriges längsta sandstränder, strax utanför Halmstad, hittar du Hotel Tylösand. Hotel Tylösand har en anrik historia som badort och är idag ett av Sveriges populäraste konferens- och spahotell, bla framröstat som Sveriges ledande Sparesort 2015 av World Travel Awards.

Här finns 32 konferenslokaler, kongresshall, en stor spaavdelning med flera pooler och ett fullt utrustat gym och 53 träningspass/vecka. Hotel Tylösand är även känt för sitt goda kök och har flera restauranger, barer, en nattklubb och Sveriges största konstgalleri med konst i världsklass.

Hotellets ägare

Hotel Tylösand ägs av affärsmannen Björn Nordstrand och Roxettestjärnan Per Gessle sen 1995. De båda ägarna har satt en stark personlig prägel på Hotel Tylösand. Nöjen, musik, flera konceptrestauranger, spa och Sveriges största konstgalleri har kombinerats med positionen som en av västkustens mest attraktiva konferensanläggningar.

Mer info om Hotel Tylösand på www.tylosand.se