Att tänka på sin vattenförbrukning, kan vara roligare än det låter

Att tänka på sin vattenförbrukning, kan vara roligare än det låter

Att tänka på vattenförbrukning kan låta extremt tråkigt. Hotell Kristina ger dig ett roligt och effektivt tips på att minska vattenförbrukningen hemma. Ta fram den glada lekfulla tävlingsmänniskan i dig och gör samtidigt en god gärning för miljön.

Kan du slå vår hotellchef Ewa?

Det behöver inte vara tråkigt att "göra gott" för miljön. Gör som vår hotellchef Ewa och duscha på tid. Reglerna är enkla. Välj en dag då du behöver tvätta håret; Schampo, Balsam och Tvål är ett krav. Tiden börjar då vattnet går igång och slutar när kranen stängs av. Utmana en vän eller testa om du kan slå Ewas tid. Klippet och tiden att slå hittar du här eller i vårt relaterade material.

Är du inte sugen på att anta utmaningen med att duscha på tid?

Vi har tillsammans med våra följare kommit på några idéer som du kan göra hemma för att minska vattenkonsumtionen. Kanske passar någon av nedanstående punkter dig bättre att anamma i din livsstil.

• Förvara vattenflaskor i kylen, istället för att låta vattnet rinna tills det är kallt
  • Stäng av duschen medan du schamponerar eller tvålar in dig
  • Duscha tillsammans
  • Fyll upp vatten i diskhon när du diskar för hand, istället för att diska under rinnande vatten
  • Häng upp och vädra kläder istället för att slänga de i tvätten på direkten
  • Fyll tvättmaskin och diskmaskin helt när du tvättar/diskar, istället för att köra en halvfull maskin.

Det finns såklart massvis med fler saker du kan göra. Vill du ta del av fler tips, se resurslänkarna här nedan.