I maj kommer denna plast att börja omvandlas till ett konstverk i Valsta simhall. Både konstnärer, praoelever och allmänhet kommer att få möjlighet att skulptera av plasten.

Plast är redo att bli till konstverk i Valsta simhall

Utfasningen av engångsartiklar som ska resultera i att Hotell Kristina är plastfria år 2020 enligt EU:s krav på förbjudna plastartiklar, är redo att bli till konst i Valsta simhall. Tillsammans med Hållbar Destination och i ett samarbete med Sigtuna Museum & Art har nu den sista stora plastöverlämningen gjorts till simhallen.

- I maj börjar konstnärerna att skapa verket, säger Ted Hesselbom, Musei- och konsthallschef på Sigtuna Museum & Art

Under början av året har Hotell Kristina tillsammans med nätverket Hållbar Destination, som består av flera hotell i Sigtuna och som drivs av Destination Sigtuna, samlat plast för att donera till ett konstprojekt i Valsta simhall. Den sista stora överlämningen gjordes den 29 mars till Ted Hesselbom, Musei- och konsthallschef på Sigtuna Museum & Art.

- Tanken är att tre konstnärer ska påbörja plastinstallationen i maj som sedan kommer att fortgå under hela sommaren, säger Ted Hesselbom. Under sommaren kommer även praoelever på Valsta simhall samt ungdomar från allmänheten att välkomnas för att göra egna konstverk av plasten, säger han.

Therese Forsmark, Digital kommunikatör och Tf Hållbarhetsansvarig på Hotell Kristina, och Peter Hultin, Vaktmästare på Hotell Kristina var med vid den sista stora överlämningen av plast till simhallen.

- Simhallen var full av plast som vi i nätverket Hållbar Destination, har samlat ihop för det här ändamålet, säger Therese Forsmark, som även var med vid den första plastöverlämningen, den 6 februari, och har fått se plastsamlingen växa. Det blir spännande att se vad för kreation som kommer att skapas av detta, säger hon.

Lördag den 8 juni är det Valstadagen, som i år firar 20 år.

- Till dess, hoppas vi att konstnärerna har hunnit skulptera en grund som finns att åskåda, säger Ted Hesselbom.