Hotell Kristina vinner Ekoutmaningen för andra året i rad

Hotell Kristina i Sigtuna vann årets Ekoutmaning, där utbudet av ekologiskt och vegetariskt hos Sigtuna kommuns restauranger och butiker har undersökts. Onsdagen den 20 november fick vinnarna diplom av Gill Brodin, ordförande i Sigtuna kommuns Agenda 2030-beredning. Representanter från Ekomatcentrum fanns även med på plats.

Kökschef Tobias Strömberg och restaurangchef Robin Eliasson tog emot priset, som delas av hela den stolta personalen. Hotell Kristina segrar för andra året i rad.

Av de restauranger som varit med i undersökningen, finns det största utbudet av ekologisk mat och dryck på Hotell Kristina. Restaurangen har dubbla KRAV-märken och serverar hela 65 procent ekologisk mat och dryck.

Tobias Strömberg, som har arbetat på hotellet i drygt 12 år, säger:

"Redan när jag började hade hotellet haft fokus på bra, lokalproducerade råvaror och schysst djurhållning i många år. Idag är vi Svanenmärkta och har som ett av få hotell i Sverige en restaurang med 2 KRAV-märken. Runt 65% av det ni äter och dricker hos oss är ekologiskt och godkänt av KRAV och det är inget vi planerar att dra ner på utan tvärtom."

Hotellet vill också visa att hållbarhet genomsyrar allt de gör. Exempelvis renoverade man nyss med ekologiska, svenska ekgolv, installerade bergvärme i ett av de tre funkishusen, jobbar mot matsvinn, har företagselbil, egen bikupa, en bar med enbart ekologiska viner, ekologisk öl och ekologisk läsk samt svenska spritsorter, är Svanen-certifierade mm.

Informationscentrum för Ekologiska Produkter EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbar utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Familjeägda Hotell Kristina ligger i pittoreska Sigtuna stad med fantastisk utsikt över Mälaren, bara 15 minuter från Arlanda, alldeles lagom långt från Stockholm. Färgstarkt, Hållbart och Äkta är våra ledord.

Utsikten över Mälaren är magnifik och anläggningen är härligt inredd med mycket färg, form och design, som inspirerar och överraskar. De unika funkisbyggnaderna från 30-talet, bär på många minnen från tiden som den anrika internatskolan Sigtunaskolan. Idag är hotellet renoverat till en modern plats för personliga möten, kickoffs som ger avtryck, kul weekends med vännerna, högkvalitativa ekologiska matupplevelser och effektiva, hållbara möten och konferenser.

Hotell Kristina har 62 sköna hotellrum för 87 gäster och 13 trevliga möteslokaler med plats för 2-130 personer. Miljö och hållbarhet genomsyrar hela verksamheten, som är SVANEN-certifierad och har dubbla KRAV-märken. Det innebär att över 60 % av det du äter och dricker här är KRAV-märkt eller ekologiskt. Ledorden som driver och motiverar företaget är Färgstarkt, Hållbart & Äkta.