Dokumentären om Hövding – The art of protecting the brain - Behind the scenes of Hövding 3

​Dokumentären om Hövding – The art of protecting the brain

I september 2020 släpptes tredje generationen av Hövdings unika airbag för urbana cyklister. Den största satsningen någonsin för innovationsbolaget. I en dokumentärfilm beskrivs arbetet bakom produkten och den spänning det innebär att lansera en produkt efter många års forskning och utveckling.

- Tanken med filmen var att vi skulle dokumentera för egen skull, men vi är så stolta över resultatet, så vi bestämde att dela med oss av filmen. Filmen berättar en historia om Hövdings fantastiska kultur och alla som bidrar i företaget för att rädda liv, säger Hövdings VD Fredrik Carling.

Mycket stod på spel inför lanseringen efter mer än fyra års forskning för att göra världens säkraste huvudskydd för cyklister ännu bättre. Till Hövding 3 hade den största satsningen någonsin genomförts i form av datainsamling av cykelrörelser och olyckor för algoritmen i Hövding. Fler än 3 000 olyckor hade iscensatts med stuntpersoner och över 2 000 timmars vanlig cykling hade samlats in för att algoritmen ska kunna jämföra olycksmönster mot vanligt cykelmönster.

Från forskning och utveckling är det mycket arbete kvar till att ha en verifierad och CE-märkt produkt som kan säljas och dessutom prestera bäst på marknaden. Testerna är många och genomförs bland annat av RISE (Research Institute of Sweden).

När filmen gjordes visste man inte att Hövding 3 skulle visa sig ha allra bäst skyddsförmåga i andra utförda tester. Exempelvis försäkringsbolaget Folksams stora cykelhjälmtest 2020. I testet visar Hövding på överlägset skydd mot huvudskador.

Filmen The art of protecting the brain har filmats och redigerats av filmaren Bill Watts och kan ses i sin helhet här https://youtu.be/zKCIIs3sk2M