FC Rosengårds A-lag har utrustats med Hövding så att de kan cykla säkert.

​FC Rosengård cyklar säkert med Hövding

Nu har FC Rosengårds A-lag utrustats med Hövding. I veckan överlämnades var sin Hövding till spelarna, samt ett för FC Rosengård specialdesignat skal att sätta på kragen.

FC Rosengård är en av Sveriges mest framgångsrika fotbollsklubbar, med ett damlag som är rankade trea i Europa. Mångaav fotbollsspelarna i A-laget tar cykeln till jobbet på Malmö IP varje dag.

- Nu kan spelarna cykla tryggt med Hövding. Vi är stolta över att stödja FC Rosengård. De är en viktig aktör i regionen med sitt stora samhällsengagemang. För oss känns det naturligt att stödja en klubb som gör så mycket gott och satsar på barn och ungdomar, säger Hövdings marknadschef Anna Katarina Skogh.

Sett till omsättningen består klubbens aktiviteter av lika delar fotboll som sociala projekt, vilket gör klubben unik. De har en bred verksamhet och driver bland annat många sociala projekt med fokus på ungdomar och integration.

Hövding började säljas 2011 efter flera års forskning och utveckling och har fått toppresultat i cykelhjälmstester samt hyllats av forskare på Stanford University för airbagens överlägsna förmåga att skydda vid olyckor. Mer än 2 300 olyckor har registrerats där airbagen har skyddat liv.

Regioner

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com

Fredrik Carling

Presskontakt VD +46 40 236868