FC Rosengårds Caroline Seger cyklar med Hövding.

Hövding stolt sponsor av FC Rosengård

Malmöföretaget bakom airbagen för cyklister har inlett samarbete med FC Rosengård genom att bli drömsponsor till laget. FC Rosengårds många sociala projekt, med bland annat cykelaktiviteten ”Kul på hjul” som lär barn och ungdomar att cykla, ligger bakom Hövdings beslut.

- Vi är stolta över att stödja FC Rosengård. De är en viktig aktör i regionen med sitt stora samhällsengagemang. För oss känns det naturligt att stödja en klubb som gör så mycket gott och satsar på barn och ungdomar, säger Hövdings marknadschef Anna Katarina Skogh.

Företaget Hövding är baserade i Malmö med kontor i den gamla chokladfabriken på Bergsgatan. Hövdings airbag för cyklister lanserades 2011 efter flera års forskning och utveckling. Hövding har fått toppresultat i cykelhjälmstester samt hyllats av forskare på Stanford University för airbagens överlägsna förmåga att skydda vid olyckor. Mer än 1 600 olyckor har registrerats där Hövding har skyddat liv.

Nu ska även FC Rosengårds A-lag skyddas med varsin Hövding och ett specialdesignat FC Rosengård-skal till kragen kommer att tas fram.

- De flesta av oss fotbollsspelare i A-laget tar cykeln varje dag till jobbet på Malmö IP, säger Caroline Seger. Som lagkapten är jag väldigt glad för att spelarna nu kommer att kunna cykla tryggt med en Hövding, som ger ett ännu bättre skydd än en vanlig cykelhjälm. Jag hoppas också att vi som framgångsrika fotbollsspelare kan vara bra förebilder för fler att börja använda cykelhjälm, särskilt för många unga i Malmö.

FC Rosengård är en av Sveriges mest framgångsrika fotbollsklubbar, med ett damlag som är rankade trea i Europa och med en bred verksamhet. Bland annat driver klubben många sociala projekt med fokus på ungdomar och integration. Sett till omsättningen består klubbens aktiviteter av lika delar fotboll som sociala projekt, vilket gör klubben unik.

- Vi är väldigt glada för att få Hövding som ny sponsor för FC Rosengård. Hövding är ett nytänkande Malmöföretag som verkligen utmanar sin bransch, precis som FC Rosengård utmanar inom fotbollsvärlden, säger Karin Jarl Månsson, marknadschef för FC Rosengård.

För ytterligare information kontakta:

Anna Katarina Skogh, marknadschef Hövding 0760 46 44 32

Karin Jarl Månsson, marknadschef FC Rosengård 0705 28 51 90

Fakta Hövding

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka och i ett stort cykelhjälmstest utfört av Folksam visades att Hövding har 3 gånger bättre stötupptagningsförmåga än alla traditionella cykelhjälmar. Hövding säljs i över 1 100 butiker och på hovding.com. Företaget har 33 anställda i Malmö. Hövding noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.se

Fakta FC Rosengård

Firade 100 år 2017

10 SM Guld i Damallsvenskan

600 ungdomar i träning och över 40 lag i seriespel

Sociala projekt:

• -Kul på hjul
  • -Boost by FC rosengård, Next och Kick Off by FC Rosengård