Tryck på knappen visar lundacyklisters säkerhet i samarbete mellan Trivector, Lunds Kommun, Hövding, Malmö Universitet, Future By Lund och Mobile Heights.

Tryck på knappen visar lundacyklisters säkerhet

Under september kommer 500 cyklister i Lund att delta i ett projekt där ny teknik skapar bättre underlag för både trafikplanering och forskning. Cyklisternas mobiltelefoner kommer att användas för att samla in resdata och en knapp på styret för att ange vilka platser som känns osäkra.

Testet är ett samarbete mellan Trivector, Lunds Kommun, Hövding, Malmö Universitet, Future By Lund och Mobile Heights. Under september ska data samlas in från cyklisterna före att ta reda på vilka vägar Lunds cyklister och väljer och om de känner sig säkra när de cyklar.

Lunds stad ingår i IoT Sverige, Vinnovas stora satsning på att utveckla Internet of Things. Lunds projekt heter "Smarta Offentliga Miljöer" och där undersöks hur uppkopplade saker kan förbättra medborgarnas vardag och under september det cyklisternas tur.

Hövding har både i Sverige och internationellt tidigare prisats för kampanjen Give A Beep som genomfördes i London 2016. Give A Beep återuppfanns den klassiska ringklockan genom att hundratals cyklister fick använda en ”smart knapp” på sin cykel. Den smarta knappen eller ringklockan lät cyklisterna registrera frustration i trafiken på en interaktiv karta över London och samtidigt mailades Londons stadshus för att uppmuntra borgmästaren till att agera. Kampanjen har sedan dess efterfrågats av flera städer.

- Det känns bra att vi kan inspirera och att vi på detta sätt kanske kan vara med och bidra till att öka säkerheten för cyklister i trafiken, säger Hövdings marknadschef Anna Katarina Skogh.

Projektet i Lund ska samla in data genom två smarta insamlingsmetoder. Den första delen är en insamling av resdata genom appen TravelVU som tagits fram av konsultföretagen Trivector. De cyklister som deltar kan få hela sitt resmönster med vägar och transportmedel enkelt loggade enbart genom att mobilen finns med på cykelturen. De insamlade uppgifterna kommer att visa vilka vägar som cyklisterna väljer genom Lund. Den andra delen av projektet är ”Tryck till” – en insamling av platser där cyklisterna upplever otrygghet i trafiken. Varje gång cyklisten upplever en osäkerhet i trafiken kan de markera det genom att trycka på en knapp på styret. Knappen kommunicerar via Bluetooth och insamlad data kan ge en uppfattning både om enstaka platser som kan behöva en förbättrad lösning och om generella situationer som kan vara bra att undvika i framtida planering.

Projektet ses som så intressant att sättet att samla in data kommer att visas under den internationella transportkonferensen ITS World congress i Köpenhamn 17-21 september. Kongressdeltagarna kommer att via skärmar att ta del av visualiseringar av den insamlade datan. Den insamlade informationen kommer även att användas inom forskning, bland annat på Malmö Universitet och av Lunds kommuns samhällsplanerare.

Läs mer om projektet: https://www.travelvu.se/cykeldata