​Vi har cyklat till månen och tillbaka!

Cyklister med Hövding har sedan september cyklat den imponerande sträckan av 1 miljon kilometer. Det visar den data som samlats in genom den app som cyklister med Hövding 3 kan koppla upp sig till.

Uppkopplade Hövdinganvändare har tillsammans gjort 308 308 cykelturer, en gemensam sträcka av 25 varv runt jorden, med CO2-besparing på 254 ton jämfört med att ha kört samma sträcka med bil. En sträcka som även kan mätas i det hisnande 1 miljon kilometer eller till och med längre än tur och retur till månen!

- Det är hisnande att följa de data som samlas in och hur cyklister med Hövding tillsammans kan avverka dessa distanser på bara några månader. Detta är bara början och vi ser framemot att ännu fler använder sig av vår app och bidrar med data för en säkrare cykelinfrastruktur i framtiden, säger Fredrik Carling

I september släpptes tredje generationen av Hövdings unika airbag för urbana cyklister vilket var den största satsningen någonsin för innovationsbolaget. Hövding 3 kan kopplas upp till en app via Bluetooth. Appen ger översikt över hur långt du har cyklat, återstående batteritid och kan även bidra till säkrare cykling i framtiden. Insamlade cykeldata kan ge översikt över var olyckor sker frekvent, var många cyklar och insikter i hur cykelinfrastruktur bör utvecklas. Den smarta uppkopplingen har även ICE-funktion (In Case of Emergency) vilket gör att sms-meddelande kan skickas till anhöriga vid olycka där airbagen blåst upp, med möjlighet att veta koordinaterna för var olyckan skett.

Fredrik Carling

Presskontakt VD +46 40 236868