​Hövding möter våren med stark färg och leopardmönster med säsongens nysa skal till Hövding 3.

​Hövding möter våren med stark färg och leopardmönster

Under hösten släpptes tredje generation av airbagen för cyklister och nu kommer vårkollektionen av skal till Hövding 3. Med Hövdings säsongsskal ”Neo Mint” och ”Leopard” blir du vårfin inför cykelturen på nolltid och ökar samtidigt din synlighet ute i trafiken.

- Vi släpper nya säsongskal till Hövding både under vår och höst. Även om Hövding främst är en säkerhetsprodukt och världens säkraste huvudskydd för cyklister, vill vi att cyklisterna även ska ha möjlighet att ge uttryck för årstid och förmedla sin personliga stil när de är ute och cyklar, säger Hövdings VD Fredrik Carling.

”Neo Mint” är Hövdings mest färgstarka skal i en färg som verkligen sticker ut och ökar synligheten i trafiken. Skalet är tillverkat av ett scuba-material av polyester och spandex, med vitt reflekterande tryck baktill där det står ”Ride safe Feel free”.

”Leopard” är designad för att likna en draperad sjal med svarta linjer som är reflekterande. Leopard är ett klassiskt mönster och är tillverkat av en blandning av bomull, polyester och elastin. Designen med en liten vridning skapar en mjuk silhuett av en knut vilket ger tyget lite extra volym.

Båda skalen har funktionen att den inre delen av skalet går upp under hakan för att skydda kragen mot svett och för att göra det extra bekvämt genom att skydda mot de främre dragkedjorna. Skalen är anpassade för Hövding 3 och behöver inte tas av vid laddning.

Hövding 3 släpptes i september efter fyra års forskning och vidareutveckling för att göra världens säkraste huvudskydd för cyklister ännu bättre. Nya Hövding 3 har reglerbar storlek som ger perfekt passform runt nacken och en unik nyutvecklad airbag.

Från reaktiv till proaktiv

Hövding har dessutom gått från att vara reaktiv till proaktiv genom sin Bluetooth-uppkoppling till smartphone vilket ger nya möjligheter både för utveckling av säkrare cykelstäder genom insamlade data över var olyckor och kritiska situationer uppstår. Redan nu, sex månader efter lansering, har cyklister med Hövding tillsammans cyklat 18 varv runt jorden. Hövding har även en ICE-funktion (In case Of Emergency) och airbagen blåser upp skickas automatiskt ett sms till den eller de personer som är registrerade med meddelandet angående koordinaterna för den plats där olyckan inträffat.

Skalen Neo Mint och Leopard släpps för försäljning nu. Rekommenderade butikspris för skalen Neo Mint och Leopard är 499 SEK.

Läs mer om Hövding och de nya skalen på www.hovding.com

Ytterligare bilder finns under Bilder på MyNewsdesk.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com