Airbag ger cyklister säkrare skydd

Hövding- airbagen för cyklister- har tre gånger bättre stötupptagningsförmåga än konventionella hjälmar. Den skyddar större delar av huvudet och  fick överlägset bäst resultat i slagprovet. Det visar en undersökning av  försäkringsbolaget Folksam som testat 13 cykelhjälmar.

Hövding är en krage som cyklisten bär kring halsen. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut sig vid en olycka. Utlösningsmekanismen styrs med hjälp av sensorer som registrerar den plötsliga rörelsen hos cyklisten vid en olycka. Airbagen är utformad som en huva som omsluter och skyddar cyklistens huvud.

Hövding är även CE-certificerad och uppfyller därmed EU:s säkerhetskrav. Under 2013 har det Malmöbaserade företaget lanserat sin innovation även utanför Sverige, främst i Nordeuropa. I dag finns Hövding i drygt 250 butiker, varav närmare 100 i Tyskland.

– Över 3000 Hövdingar används redan idag av cyklister runt om i världen som uppskattar säkerhet, innovation och stil. Vi har också börjat planera för försäljningsstart i Japan och Kanada nästa år, säger Hövdings VD Fredrik Carling.

Den innovativa produkten har väckt medial uppmärksamhet både i Sverige och internationellt. Bland annat publicerade det amerikanska magasinet Forbes nyligen en intervju med Anna Haupt, som tillsammans med Terese Alstin, grundade företaget Hövding, 2006.[1]

Hövding kostar 2995 SEK och säljs i Sverige bland annat på Cykloteket, Sportson, Designtorget och i webbshopen www.hovding.se. Hemförsäkringen täcker kostnaden för en ny Hövding vid en cykelolycka.

[1] http://www.forbes.com/sites/jeremybogaisky/2013/04/04/meet-the-girls-who-want-to-sell-you-an-invisible-bicycle-helmet/