Fortsatt tillväxt för Hövding trots delvis stängda marknader.

Fortsatt tillväxt för Hövding trots delvis stängda marknader

Under årets andra kvartal visar Hövding försäljningstal som är präglade av pandemin. Trots det ökar företagets omsättning med 19 procent jämfört med samma period föregående år. Det visar delårsrapporten för andra kvartalet som släpptes idag.

Hövding har påverkats starkt försäljningsmässigt av Covid-19pandemin. Två av Hövdings tre nyckelmarknader, Danmark och Tyskland, var så gott som nedstängda under andra kvartalet. Den svenska marknaden påverkades mindre kommersiellt och där ökade omsättningen med 72 procent under kvartalet jämfört med samma period 2019.

- Det har varit några omvälvande månader med en stor ovisshet. Samtidigt har vi sett nya möjligheter, genomlyst organisationen och utarbetat en plan för fortsatt tillväxt och hur vi ska attackera nya marknader. En plan som ska ge långsiktig hållbar lönsamhet, säger Hövdings vd Fredrik Carling.

En effekt av pandemin är att vardagscyklismen har tagit en allt starkare plats runtom i världen vilket skapar framtida möjligheter. En annan effekt som märks under andra kvartalet är att onlineförsäljningen ökar. I Hövdings egna kanaler ökade försäljningen till 7 procent av den totala omsättningen (från 2 procent under samma period 2019).

- Försäljning i våra egna kanaler är något vi ska bygga vidare på. Vi har under detta kvartal även fått nya insikter i hur vi kan bli mer effektiva och snabbfotade. Ett projekt i Norge där vi relanserade på distans gav bra resultat och erfarenheter som kan ligga till grund för smarta sätt att nå ut på nya marknader, säger Fredrik Carling.

Bruttomarginalen förbättrades under kvartalet efter att i början av året haft eftersläpningar från 2019. Andra kvartalet 2020 hamnade bruttomarginalen på 24 procent.

Se filmen där Fredrik Carling presenterar rapporten: https://www.mynewsdesk.com/se/hovding/videos/forts...

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com