Redan nu säljs Hövding i över 120 cykelbutiker och sportaffärer i Danmark, men på Magasin tas ett nytt grepp. Produkten placeras på intressanta platser tillsammans med kläder, modeprodukter och lyfts fram som en intressant vardagsaccessoar.

Hövding går in på anrika Magasins modeavdelning

Hövding etablerar nu försäljning på anrika danska varuhuskedjan Magasin du Nord. Hövding som ligger bakom airbagen för cyklister skyddar redan hundratusentals cyklister runt om i Europa. På danska Magasin lyfts världens säkraste huvudskydd för cyklister till att även vara en spännande accessoar på modeavdelningen.

Med sina 150 år är Magasin Danmarks äldsta varuhus och, etablerades redan 1868. Nu finns det sju varuhus runt om i landet.

- Det är stort för oss att i Danmark komma in på Magasin och något vi hart önskat sedan vi inledde vår försäljning i Danmark. Vårt samarbete knyter ihop Nordens ledande cykelland med stark designhistoria med svensk ingenjörskonst. Redan nu säljs Hövding i över 120 cykelbutiker och sportaffärer i Danmark, men på Magasin tas ett nytt grepp. Produkten placeras på intressanta platser tillsammans med kläder, modeprodukter och lyfts fram som en intressant vardagsaccessoar, säger Hövdings VD Fredrik Carling.

Under kommande vecka kommer Hövding även finnas i Magasins Super Bazaar med aktiviteter vid entréplan i butiken på Kongens Nytorv i Köpenhamn. Ingen som passerar Magasins butiker i Odense, Århus eller Köpenhamn kommande vecka kommer undgå att Hövding finns där. Världens säkraste cykelhjälm kommer att lyftas fram med stora skyltar utanpå varuhusen

- Hövding är en produkt som Magasin länge har önskat representera, och vi ser Hövding som en verkligt stark och unik produkt i sin kategori. Tack vare en modern produkt som Hövding skyddar fler sig när de cyklar och det vill vi vara med och stödja, säger Martin Schoop från Magasin du Nord.

Hövding kommer att säljas i alla Magasins varuhus runtom i landet. I Köpenhamn i butikerna Kongens Nytorv, Lyngby, Rødovre och Fields samt varuhusen i Odense, Århus och Ålborg. Magasin har även onlineförsäljning både i Danmark och i Sverige.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com