Hövding inspireras av skimrande regnbågar och växt- och djurvärldens livfulla färger

Hövding möter hösten med inspiration från växtvärlden, med tropiska influenser och regnbågsskrimrande reflekterande skal som ger en personlig stil på cykelturen och samtidigt ökar synlighet i trafiken.

De två nya skalen som lanseras av Hövding är Brazil och Spectrum och finns till försäljning från 26 augusti.

Färgglada Brazil med tropiska influenser är inspirerat av växter, blommor, exotiska växter.

Helt rätt för att möte årets trend med det mer exotiska från både djur och växtriket.

Brazil är vävt i jacquard och har en glansig och lyxig känsla och med olika strukturer som gör att färgerna blir klara och mönstret levande. Mönstret är applicerat individuellt på varje skal vilket ger ett unikt uttryck för varje cyklist med Brazil runt sin hals.

Spectrum är mer klassiskt svart skal vid första ögonkastet, men är tillverkat av ett skimrande och mycket reflekterande tyg. När ljus faller på framträder regnbågens färgspektrum och det reflekteras och skimrar. Labeln i Spectrum framställt av ett nytt spännande material som kallas Viridis. Det är det första gröna biobaserade gummit framställt av majs.

- Det råder en cykelboom i Europa. Även om Hövding främst är en säkerhetsprodukt och världens säkraste huvudskydd för cyklister enligt flera oberoende tester, vill vi att cyklisterna ska ha möjlighet att förmedla sin personliga stil när de är ute och cyklar, säger Hövdings VD Fredrik Carling.

Skalen är anpassade för Hövding 3 och behöver inte tas av vid laddning.

Rekommenderade butikspris för skalen Brazil och Spectrum är 399 SEK.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com