Hövding och BBDO Nordics lanserar nytt samarbete och kreativt koncept

Hövding och BBDO Nordics lanserar nytt samarbete och kreativt koncept

Hövding och BBDO Nordics lanserar ett nytt koncept tillsammans: Protecting Genius. Konceptet fokuserar på vikten av att skydda genialitet och kreativitet och hyllar de som gör skillnad. Detta genom att lyfta fram det man definierar som genialitet och låta oss ta del av det kreativa flödet.

Hövding gjorde för några år sedan om spelplanen för vad en cykelhjälm är, genom att våga tro på sin idé skapade företaget hjälmen som sades vara omöjlig. Protecting Genius speglar detta och lyfter fram Hövdings ursprung och personer som brutit ny mark. Protecting Genius handlar om mod, engagemang och en passion för att utmana normerna inom olika områden såsom musik, konst, matematik, vetenskap, idrott, design eller politik. Det är en hyllning till kreativa sinnen och rebelliska tankeledare som inspirerar och driver förändring. De första genierna att medverka i konceptet är neonkonstnären Josefin Eklund, allkonstnären Jonathan ”Ollio” Josefsson och matkreatören Rosio Sanchez.

- Vi tycker att det är otroligt spännande att få arbeta med en så modig och banbrytande kund som Hövding. Protecting Genius är ett starkt koncept som uppmuntrar till säkert cyklande och lyfter fram de som vågar tänka annorlunda. Vi ser fram emot att fortsätta jobba med Hövding och att ta konceptet vidare ut i Europa, säger Christoffer Petersson, Group Business Lead på BBDO Nordics.

Konceptet ska genomsyra all Hövdings kommunikation och kommer bland annat att omfatta fler samarbeten med genier, gerilla-aktiveringar och event. Protecting Genius utmanar begreppet geni. Istället för att associera det med Einstein eller Hawking uppmuntrar Hövding varje person att finna sin egen genialitet och skydda den, idag och imorgon.

- Det finns massor av människor som vill kunna cykla med vinden i håret men samtidigt ha det bästa skyddet, och vi jobbar hela tiden med att försöka nå dem. Med Protecting Genius hoppas vi att fler börjar fundera på vad som är unikt med just dem och deras hjärna, och inse att den är värd att skydda – alla är ett geni på sitt unika sätt. säger Fredrik Richter, Director Brand & Communications på Hövding.

Protecting Genius kommer att tas ut på flera marknader och lanserades först i Paris och sedan i Sverige, Danmark och Tyskland. Härnäst står Nederländerna och Amsterdam på tur.

BBDO Nordics och Hövding har arbetat ihop sedan årsskiftet, samarbetet kommer bland annat innefatta kreativa kampanjer, förpackningsdesign, event och såklart ännu fler genier.

Arbetsgrupp
Hövding:
Linnéa Lindh, Project Manager Marketing Communications
Fredrik Richter, Director Brand & Communications

BBDO Nordics:
Ulrika Hammarlund, Copywriter
Lina Brunzell, Art Director
Christoffer Petersson, Group Business Lead
Anna Vidling, Senior Project Lead
Markus Bjurman, Creative Director
Mathilda Brådhe, Strategist
Anders Nikka, Grafisk designer