Hövding tillbaka på stabilare mark visar delårsrapport för tredje kvartalet 2020.

Hövding tillbaka på stabilare mark visar delårsrapport för tredje kvartalet

HÖVDING DELÅRSRAPPORT KVARTAL 3 - Juli - september 2020

Finansiellt resultat under perioden

•  Antal sålda Hövdingar under kvartal 3 ökade till 28 586 (11 199) st (+155%).
  • Nettoomsättningen ökade till 45 312 (18 583) TSEK (+144%)
  • Bruttomarginalen uppgick till 24% (27%).
  • EBITDA uppgick till -6 688 (-16 648) TSEK.
  • I rörelseresultatet ingår en post avseende omstruktureringskostnader på 3 750 TSEK av engångskaraktär.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -8 097 (-17 304) TSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,34 (-0,78) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3 096 (-9 429) TSEK

Viktiga händelser under perioden

Hövding Sverige AB (publ) offentliggör utfall i företrädesemissionen

Teckningsperioden för företrädesemissionen i Hövding Sverige AB (publ) avslutades den 28 augusti 2020 och sammanräkningen visar att emissionen tecknades till knappt 174 procent. Teckning med stöd av teckningsrätter motsvarade drygt 97 procent av de erbjudna aktierna. Företrädesemissionen tillför Bolaget cirka 60,9 MSEK före emissionskostnader. Emissionsgarantin har därmed inte tagits i anspråk.

Anpassning av bolagets kostnadsstruktur

Under kvartalet implementerades förändringar i organisationen som ett resultat av en mer effektiv försäljnings- och marknadsföringsprocess. De samlade personalrelaterade besparingarna är beräknade till kring 7 MSEK på helår. Samtliga förändringar är genomförda och kostnaderna (3 750TSEK) är bokade som engångskostnader i kvartalet.

Hövding - tillbaka på stabilare mark

Antal sålda Hövdingar under tredje kvartalet ökade med 155% jämfört med föregående år. Omsättningen ökade med 144%.

Jämförelser för kvartalet är dock svåra att göra. Föregående år var vi mitt uppe i utfasning av Hövding 2.0 följt av lansering av Hövding 3, vilket påverkade resultatet. Föregående kvartal i år var påverkat av Covid-19 med delvis nedstängda nyckelmarknader.

Kvartalets resultat, undantaget omstruktureringar, som jag återkommer till, bedömer vi som en rättvisande fingervisning av var vi befinner oss just nu. Våra tre nyckelmarkader står för 95% av försäljningen och de visar samtliga fortsatt potential i tillväxt. Marknaden med högst penetration är Sverige och under kvartalet säljs ytterligare 11 322 Hövdingar här. Stor andel av dessa är genom våra nyckelkunder inom sport och design. Danmark och Tyskland var tydligt påverkade av den fysiska nedstängningen i våras men har nu kommit tillbaka på högre nivåer igen. Jämfört med andra kvartalet ökar Danmark +59% och Tyskland +90% i sålda enheter. Vi ser även en trend mot högre andel köp online och arbetar på att ta vår del av den marknaden. Den egna handeln i Hövdings webbshop står för 7% under kvartalet.

Covid-19 har ritat om vårt sätt att transportera oss och vardagcykling, som redan tidigare var under tillväxt, har accelererat den sista tiden. Cykelbranschen i sin helhet rapporterar stark tillväxt. Precis hur mycket detta påverkar Hövding framöver är svårt att räkna på. Rent generellt är det positivt men vi skall också vara vaksamma för att eventuella restriktioner i samhället kan påverka våra återförsäljares förmåga att nå slutkonsument. I det kortare perspektivet är det framför allt Sverige, Danmark och Tyskland vi följer noggrant då de utgör volymen i vår försäljning den närmsta tiden.

Vi har tidigare aviserat en översyn av kostnadsstrukturen i bolaget. Den har nu genomförts och implementeras organisatoriskt. Sedan början av september arbetar vi bl.a. mer digitalt med våra kunder och med högre effektivitet generellt. Det resulterar i besparing på ca 7 MSEK i personalrelaterade kostnader på helår. Kvartalet belastas av engångskostnader om 3 750TSEK. Arbetet i relation till nerdragningar av personal är klart vilket kommer ha full kostnadseffekt med start kvartal 4. Vi kommer löpande arbeta med att utmana våra operationella kostnader i högre grad.

En anpassning av kostnadsnivån i kombination med en rimlig tillväxtplan och fokus på att uppnå lönsamhet är strategin vi nu genomför. Under kvartalet har vi anpassat kostnadsmassan och den organisatoriska justeringen är klar.
Vi ser nu fram emot att fortsätta på den inslagna vägen.

Fredrik Carling

VD, Hövding Sverige AB (publ)

Läs hela rapporten här

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com