Hövdings nya skal Myr, Lav och Strand tar inspiration från svenska naturens färger

Vårens nya skal till Hövdings airbag för cyklister kommer i enfärgade naturnära toner - oliv, beige och grått, tillverkade i klassiskt outdoor-material från Brittish Millerain. Sedan 1800-talet är tygfabriken känd för slitstarka vaxade bomullstyger av hög kvalitet, som används bland annat av kända varumärken som Barbour och Belstaff.

- Tanken var att designa tre ljusa skal i neutrala toner i ett tyg av premium-kvalitet. Vi vill inte att våra cyklister ska behöva begränsas i val av kläder när de ska cykla iväg till jobbet en tidig morgon. Skalen ska upplevas som en bas till resten av kläderna, säger Stina Malmros, Pattern Technician på Hövding.

Myr, Strand och Lav är tillverkade av en dubbelvävd bomullstwill laminerad med en hållbar vattenavvisande finish. Insidan har en konstruktion som ger extra bra komfort och täcker dragkedjan vilket gör det mjukt mot halsen. Tyget mot hals och nacke har förmågan att transportera bort fukt om det blir svettigt på cykelturen. Längs kanten av de nya skalen finns en svart reflekterande kant som gör cyklisten mer synlig på mörka vägar.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär kring halsen. Den kontrollerar cyklistens rörelser 200 gånger per sekund. Kragen innehåller en hopvikt airbag och om en olycka inträffar blåser airbagen i kragen upp och skyddar huvud och nacke. Utlösningsmekanismen styrs med hjälp av sensorer som registrerar den onormala rörelsen hos cyklisten.

Rekommenderat pris för skalen Myr, Strand och Lav:

399 SEK

Skal till Hövding finns på www.hovding.com

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö. www.hovding.com