Försäljningen för Hövding tog ny fart under fjärde kvartalet som gav den största omsättningen någonsin med 46,5 miljoner kronor.

​Hövdings största kvartalsomsättning hittills

Försäljningen för Hövding tog ny fart under fjärde kvartalet som gav den största omsättningen någonsin med 46,5 miljoner kronor. Antalet sålda Hövdingar ökade med 50 procent och omsättningen med 58 procent jämfört med 2018. Det visar den bokslutskommuniké för 2019 som Hövding offentliggjorde idag.

2019 var ett händelserikt år där en kritiskt viktig milstolpe avverkades vid lansering av Hövding 3 i september, efter över fyra års forskning och utveckling.

- Satsningen var den kommersiellt största vi gjort. Det intensiva arbetet med att utveckla, certifiera och starta produktion av Hövding 3, samtidigt som försäljningsarbete pågick. Det gav ett splittrat fokus. Därför är det extra positivt att vårt fjärde kvartal ligger på en nivå som ger självförtroende inför 2020 där vi har målsättningen att under året uppnå positivt rörelseresultat och omsättning om 250 miljoner kronor, säger Hövdings VD Fredrik Carling.

Försäljningen påverkades av skiftet från en generation Hövding till nästa. Omsättningen ökade med 22 procent under 2019, vilket står i kontrast till tidigare år och ökningen med 60 procent 2018. Under kvartal 4, efter lanseringen av Hövding 3, ökade tillväxten igen och hamnade på 58 procent.

Fokusländerna Sverige, Danmark och Tyskland var de som till stor del drev försäljningen. Utmaningar med logistikflödet vid lansering i september påverkade även under fjärde kvartalet. Tyskland, där Hövding arbetar med en stor distributör, var mindre påverkat och visade en tillväxt på 117 procent under perioden. I Sverige och Danmark, med mer komplex logistik och hundratals återförsäljare med frekventa leveranser, påverkades mer, men under november och december när logistikutmaningarna löstes, visade Sverige på en tillväxt med 90 procent.

- Det vi såg under fjärde kvartalet är en trend vi siktar att bygga vidare på under året och en indikation inför 2020. Med organisatoriskt fokus på marknadsföring, försäljning och lönsamhet, med en fantastisk ny produkt samt en fortsatt stark trend för ökad cyklism, ser jag med tillförsikt fram emot att fortsätta tillväxtresan för Hövding, säger Fredrik Carling.

12 varv kring jorden

Hövding 3 mottogs väldigt väl och de bluetooth-uppkopplade funktionerna har redan samlat data från över 160 000 cykelresor och en sammanlagd cykelsträcka som sträcker sig 12 varv kring jordklotet. När cykelsäsongen sätter igång kommer tillväxten i databasen vara ännu snabbare. Insamlade data kan komma till användning i vidare produktutveckling och kan även vara värdefull för städer som arbetar för en bättre och säkrare cykelmiljö. Hövding räknar med att ha information från miljontals cykelresor redan under 2020 och värdefull kunskap om rörelsemönster i trafiken och utsatta områden och farozoner i de städer där cyklisterna rör sig.

Läs hela rapporten i bifogad pdf och se filmen där Hövdings VD Fredrik Carling berättar om Bokslutskommunikén.

För bilder gå in på http://www.mynewsdesk.com/se/hovding

Hövding Sverige AB (publ) är sedan 2015 noterat på Nasdaq First North Market.
Västra Hamnen Corporate Finance AB är Hövdings Certified Adviser.
Epost:
ca@vhcorp.seTel: 040 - 200 250

För ytterligare information kontakta Fredrik Carling på tel. 040 - 23 68 68

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com