Hövding 3 - airbag hjälm

Statligt forskningsinstitut ställer sig bakom Hövding – anser att testmetoden uppfyller alla tillämpliga säkerhetskrav

Det statliga forskningsinstitutet RISE har gjort en oberoende utredning av den testmetod som använts vid certifiering av huvudskyddet Hövding 3. I utredningen bemöter RISE de anmärkningar som Konsumentverket tidigare har riktat mot huvudskyddet. Slutsatsen av utredningen är att RISE – i motsats till Konsumentverket – anser att Hövdings testmetod uppfyller gällande säkerhetskrav.

Hövding har lämnat in ett slutligt yttrande med omfattande dokumentation till Konsumentverket som, tillsammans med expertutlåtanden, visar på huvudskyddets höga säkerhetsstandard och de gedigna säkerhetstester som legat till grund för huvudskyddets certifiering i Sverige och i EU. Hövding har dessutom överklagat myndighetens beslut om tillfälligt säljstopp i Sverige till förvaltningsrätten.

RISE har utfört en oberoende utredning av den testmetod som innefattar omfattande säkerhetstester och som huvudskyddet Hövding 3 har certifierats enligt. I utredningen har RISE fastslagit att testmetoden uppfyller samtliga tillämpliga grundläggande hälso- och säkerhetskrav. RISE uppfattning är bland annat att inga av de hastigheter som används i testmetoden är för låga, något som Konsumentverket påstår.

• Hövding 3 klarar samtliga omfattande säkerhetstester i testmetoden. RISE utlåtande angående testmetoden kan därför inte förstås på annat sätt än att statens forskningsinstitut menar att Hövding 3 uppfyller alla relevanta grundläggande hälso- och säkerhetskrav och att Konsumentverkets agerande inte är motiverat. Det är såklart ett glädjande besked, även om det var väntat, säger Sofia Svensson, vd Hövding.

RISE framhåller även att det finns visst utrymme för att utveckla testmetoden i samband med nästa typkontroll, något som Hövding ser positivt på. Läs hela utvärderingen från RISE här.

• Vi sätter alltid säkerheten först – det är anledningen till att företaget existerar. Tack vare Hövding använder allt fler cyklister huvudskydd i trafiken. Vi vet att Hövding ger ett överlägset skydd för de vanligaste typerna av olyckor, och räddar cyklisters liv varje dag. Det faktum att RISE nu ställer sig bakom testmetoden visar att Hövding 3 uppfyller de relevanta krav som är framtagna på EU-nivå och som gäller i Sverige, fortsätter Sofia Svensson, vd Hövding.

Hövding har överklagat beslutet och lämnat in omfattande säkerhetsdokumentation

Konsumentverket har inte utfört några egna kontroller eller tester av Hövding 3. Myndigheten har inte heller presenterat någon utredning som motsäger Hövdings egna tester eller RISE oberoende tester av huvudskyddet.

Samtidigt som Hövding har försett myndigheten med omfattande dokumentation som visar att huvudskyddet håller en mycket hög säkerhetsstandard, har bolaget överklagat Konsumentverkets beslutet om tillfälligt säljstopp i Sverige till förvaltningsrätten. Hövding har även ansökt om att beslutet ska inhiberas under tiden som överklagandeprocessen pågår.

Hövding har skyddat tiotusentals cyklister i över ett decennium och närmare fyra av tio Hövding-användare uppger att de hade cyklat utan huvudskydd om inte Hövding fanns.

För mer information:

Fredrik Richter
Varumärkes- och kommunikationsdirektör
press@hovding.com

Kategorier

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som blåser upp i händelse av en olycka. Hövdings airbag blåser upp på 0.1 sekunder och omsluter och skyddar huvudet och stabiliserar nacken på cyklisten. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö. www.hovding.com