Stora brister hos traditionella cykelhjälmar

Stora brister hos traditionella cykelhjälmar

Andelen cyklister som använder traditionell cykelhjälm har ökat under senaste åren. Samtidigt visar tester att cykelhjälmar som godkänts och klarat lagkravsnivån fortfarande kan ge allvarliga - till och med dödliga - huvudskador vid en cykelolycka. Undantaget är airbagcykelhjälmen Hövding som uppvisat häpnadsväckande testresultat och en skyddsförmåga på en helt egen nivå.

- Hövding är det största som hänt sedan cykelhjälmen kom och innebär ungefär samma milstolpe som när bilar fick krockkudde, säger Maria Krafft, forskningschef på Folksams Trafik & Miljö och docent i trafikmedicin.

Det är stora skillnader i skyddsprestanda mellan olika cykelhjälmsalternativ.  Airbagen uppvisar mer än tre gånger bättre stötupptagningsförmåga än den bästa traditionella cykelhjälmen i Folksams cykelhjälmstest 2012. Man genomförde ett islagstest där samtliga traditionella hjälmar låg omkring 250 g, jämfört med airbagcykelhjälmen Hövding som noterade endast 65 g.

Skadekonsekvenserna från Folksams islagstest har nu analyserats och dessa visar att med en traditionell cykelhjälm i denna typ av olycka är sannolikheten för svår huvudskada ungefär 90 procent och risken för dödlig skada hela 30 procent. Genom att använda en airbagcykelhjälm vid samma olycka minskar skaderisken drastiskt. Risken för svår huvudskada är då endast 2 procent och risken för dödlig skada nästan obefintlig.

Det tolererade maxvärdet för cykelhjälmar är alarmerande högt vilket innebär att en hjälm som klarar dagens lagkrav på 250 g ändå kan ge allvarliga huvudskador vid en cykelolycka.

- I konsumenttester som driver utvecklingen framåt väljs oftast "best practice" som norm. Det innebär att det nu inte finns någon anledning att bibehålla 250 g som gräns för en godkänd hjälm, säger Maria Krafft.

Även Stig Håkansson, som tidigare var Konsumentverkets produktsäkerhetsdirektör, är imponerad över resultatet och det skydd som Hövding visar:

- Jag har ägnat en stor del av mitt yrkesliv åt att arbeta med produktsäkerhet på nationell och internationell nivå och jag har aldrig sett en cykelhjälm som uppvisat en skyddsnivå i närheten av Hövdings. Jag hoppas naturligtvis att den kommer att användas av många i framtiden.

Se Hövdings nya kortfilm ”Cyklistsäkerhet- Vad branschen inte vill att du skall veta” för mer information.

Fakta:

-  För att få CE-märkning krävs bl.a. att en cykelhjälm dämpar accelerationskraften vid ett huvudislag ner till 250 g. G är en måttenhet för acceleration och ju lägre g desto mer har slaget och accelerationen dämpats.

-  Sedan lanseringen har Hövding expanderat snabbt. Hjälmen finns redan att köpa i över 300 butiker i 13 europeiska länder. Hövding möter nu efterfrågan från den svenska marknaden genom över 60 butiker och via www.hovding.se. Senaste årets kraftiga försäljningsökning har också möjliggjort en sänkning av priset till 2695 kr.