Dags att sluta flytta problemet till nästa trapphus

Dags att sluta flytta problemet till nästa trapphus

Det är vinter och den tid på året då många bostadslösa söker skydd i våra trapphus. Som fastighetsägare är det vårt ansvar att hitta långsiktiga och socialt hållbara lösningar för att hantera dessa ärenden. Det gör vi genom att samarbeta med samhällsinstanser som socialtjänst och psykiatri, skriver Pia Bruns, chef för HSB Stockholms boendesociala grupp.

DEBATT | Nyligen blev förvaltaren till en av HSBs hyresfastigheter i Stockholm informerad om att en bostadslös man uppehöll sig i ett av husen. En situation som de flesta av oss känner igen och som givetvis är otrygg både för den bostadslöse och hyresgästerna. Mannen hade flera gånger tidigare sökt sig till områdets hus. Trots att vaktbolag åkt ut och bett honom avlägsna sig kom han alltid tillbaka.

För att hitta en långsiktig lösning behövde HSB ta ett nytt grepp om ärendet. Därför tog förvaltaren in en konsult i boendesociala frågor som tillsammans med vaktbolaget åkte ut för att prata med mannen. Han gav HSBs representanter sin tillåtelse att kontakta socialtjänsten och psykiatrin. Det ledde till att mannen fick en egen handläggare och efter en tid blev erbjuden plats på härbärge.

Att ta sig an ärendet utifrån det här boendesociala perspektivet är ett sätt för oss fastighetsägare att visa samhällsengagemang och ta vårt medmänskliga ansvar. Men det är också den mest hållbara lösningen för att undvika ”återfall” och verka för en trygg boendemiljö.

I dagsläget anlitar vi fastighetsägare ofta ett vaktbolag som avhyser personen från platsen. När boendemiljön påverkas så påtagligt måste vi agera snabbt och att samarbeta med ett vaktbolag är effektivt. Det är också en insats som är överskådlig och lätt att dokumentera.

Att lyfta in ett boendesocialt perspektiv vidareutvecklar det här arbetssättet. Ett agerande som bygger på samarbete och samhällsengagemang kan vara minst lika strukturerat, trots sina ”mjuka värden”. Med hjälp av en tydlig handlingsplan och transparenta rapporter ser vi till att insatsen är objektiv och håller hög kvalitet. När vaktbolagen avhyser en person botar vi dessutom bara symptomen. Självklart ska den enskilde individens integritet alltid respekteras. Vi får inte ”tvinga på” hjälp utan personens medgivande, men vi ska erbjuda oss att vara länken mellan människan och samhället. Något som utifrån HSBs erfarenheter i princip aldrig är ett problem. De flesta personer som befinner sig i ett så utsatt läge vill ha stöd.

Nu är det dags att vi slutar flytta problematiken till nästa trapphus. Låt oss i stället satsa på de långsiktiga lösningar som kommer med ökat samarbete. Det här är vår möjlighet att kombinera samhällsengagemang med viljan att erbjuda ett tryggt och bra boende.

Pia Bruns, chef för HSB Stockholms boendesociala grupp.

FOTO: © Cina & Anneli Fotografer