Fjärrvärmepriserna i Stockholms län ökade med 0,9 procent

Priserna på fjärrvärme i Stockholms län har från årsskiftet höjts med i genomsnitt 0,9 procent. De allmänna priserna har under 2015 ökat marginellt med 0,2 procent enligt KPI. Priserna skiljer mellan kommunerna. Det skiljer 160 kronor i månaden mellan en normalstor lägenhet i Haninge och Tyresö som har länets högsta fjärrvärmepris och Salem, Botkyrka och Huddinge som har länets lägsta fjärrvärmepris. Det visar årets Nils Holgerssonsrapport från HSB, Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO.

Det visar den årliga Nils Holgerssonundersökningen, som kartlägger avgifter och taxor för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.

-Konsumentens ställning är svag eftersom fjärrvärmebolagen har en monopolställning. Det är därför viktigt för konsumenterna att vi granskar fjärrvärmepriserna och belyser orimliga skillnader, säger Mari-Louise Persson, ordförande i Nils Holgerssongruppen.

-Det är särskilt viktigt just i år eftersom vår granskning visar att de prismodeller som används för fjärrvärmen varierar mycket.

-De förändrade prismodellerna innebär att det nu är lika svårt att jämföra fjärrvärmebolag som mobilabonnemang. Skillnaden är att du kan byta mobiloperatör men du kan inte byta fjärrvärmebolag. Det blir svårt att förstå hur prisets sätts och vad man betalar för, säger Mari-Louise Persson.

Under de 20 år som Nils Holgerssonundersökningen genomförts, har priserna på fjärrvärme ökat mer än konsumentprisindex varje år. I år är den genomsnittliga höjningen i landet 1,2 procent, samtidigt som den allmänna prisnivån är i princip oförändrad.

Medan till exempel elpriset sjunkit sedan 2014, har fjärrvärmen i stället blivit dyrare. Det finns dessutom en stor variation i priserna på fjärrvärme när man jämför landets kommuner.

-Att det finns prisskillnader kan delvis förklaras av att det kostar olika mycket att producera och leverera fjärrvärme på olika orter. Men prisskillnaderna är trots det alldeles för stora. Det är orimligt att kostnaden är upp till 160 kronor högre per månad för samma förbrukning, beroende på var man bor, säger Mari-Louise Persson.

Kommuner med högst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet, kr inkl moms
1. Haninge998 kr
1. Tyresö998 kr
3. Södertälje 992 kr

Kommuner med lägst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet, kr inkl moms
1. Salem838 kr
1. Botkyrka 838 kr
1. Huddinge 838 kr

Fakta om undersökningen:
I Nils Holgerssonrapporten ”flyttas” en flerbostadsfastighet genom landet och kostnaderna för el och fjärrvärme, sophämtning, vatten och avlopp jämförs. Årets resultat presenteras i omgångar.

Vi som står bakom undersökningen:

HSB, Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO. EKAN-gruppen gör faktainsamling, sammanställning och analys av materialet. Prisjämförelser mellan kommuner samt mellan leverantörer finns på www.nilsholgersson.nu

För mer information, kontakta:
André Johansson, presschef HSB 070-549 64 04