I Sigtunas nya stadsdel Sigtuna stadsängar påbörjar HSB Bostad försäljning av lägenheter i september 2017. Illustration: Arkitektstudio Witte

HSB Bostad vinnare i anbudstävling i Sigtuna

I konkurrens med 20 anbudsgivare vann HSB Bostad tävlingen om ett centralt beläget kvarter i Sigtunas nya stadsdel, Sigtuna stadsängar. Hållbarhet i kombination med god arkitektur ledde till vinsten.

Ambitionen för den nya stadsdelen är att vara Sveriges mest hållbara. HSBs vinnande förslag innehåller bland annat en stor variation av hushöjder, olika takformer i flera riktningar, varierad fönstersättning i sekvenser med indragna husliv samt en trevlig innergård. Projektet innefattar även solceller, miljöklassade armaturer, återbruk eller återvinning av byggavfall samt hus med en energinivå för miljöbyggnad som är minst 20 % bättre än Boverkets Byggregler. HSBs anbud innehöll vidare en satsning på växter, buskar eller träd på en del av hustaken, innergården och i kvarterets två större öppningar.

– Vi ser fram emot att vara med och att hållbart utveckla en ny del av Sigtuna. Vi är mycket glada över att vår satsning på arkitektur och hållbarhet föll väl ut. Läget är mycket uppskattat bland HSBs medlemmar, säger Stig Ahlén, vvd HSB Bostad.

HSB planerar även att tillföra en ”HSB Hub”, en mötesplats öppen för alla i området med tillgång till service och kontor/café som inbjuder till samvaro och bidrar till en levande stadsdel. För att utse vinnaren i Sigtuna stadsängars anbudstävling användes en kombination av tre kriterier: pris, hållbarhet samt arkitektur.

– Vi på Sigtuna stadsängar gratulerar idag HSB Bostad till en välförtjänt förstaplats. Deras förslag innebär byggnation med hög hållbarhet i en modern men historiskt förankrad arkitektur, säger Kim Hultén, verksamhetschef för Sigtuna stadsängar Exploaterings AB.

HSB Bostad påbörjar försäljning av lägenheter i HSH brf Silverskatten i september 2017.

I över 90 år har HSB byggt nya bostäder och skapat det goda boendet. Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är ett produktionsbolag som bygger bostäder i Stockholms län. Bolaget omsätter 1,7 miljarder kronor och levererar drygt 600 bostäder årligen. Vår vision är att ”skapa framtidens bästa boende tillsammans med våra ägare”.