Känner du dig som en gröngöling i styrelserummet? Lugn,  alla har varit nya en gång i tiden.  Det finns massor av hjälp – gratis utbildningar, möjlighet att ta in extern hjälp och våga fråga de mer rutinerade.
Känner du dig som en gröngöling i styrelserummet? Lugn, alla har varit nya en gång i tiden. Det finns massor av hjälp – gratis utbildningar, möjlighet att ta in extern hjälp och våga fråga de mer rutinerade.

6 tips för dig som är ny i styrelsen

Grattis till ett kul uppdrag! Men som ny i styrelsen kan det vara svårt att ha koll på allt. Här är några tips som hjälper dig att komma in i din nya roll.

#1 Fundera på ditt uppdrag

Du är förmodligen styrelseledamot för att du vill vara med och påverka, kanske har du även några frågor du brinner extra mycket för att genomföra. Men kom ihåg att du ska ha föreningens bästa fokus! Ditt uppdrag innebär en plikt att vårda era gemensamma tillgångar och vara lojal mot föreningen.

#2 Gå en kurs

Bara för att du har fått ett förtroende betyder inte det att du förväntas kunna allt. Dra nytta av de kurser som finns gratis för medlemsföreningar i HSB Malmö. Börja gärna med kursen Ny i styrelsen – den ger bra kunskap om hur en bostadsrätt är uppbyggd och organiserad, dessutom får du inblick i de olika ansvarsområdena och rollerna. Även Upphandling och Aktivt styrelsearbete är givande för dig. Sen finns också kurser specifikt för den roll du har i styrelsen. Här kan du se kursutbudet och anmäla dig!

#3 Våga fråga

Bättre att fråga än att sitta och inte förstå! Dessutom är du ansvarig för de beslut som fattas. Det spelar ingen roll om du har helt ny eller har suttit med i styrelsen under många år, ni har fortfarande lika stort ansvar. Om du inte håller med om det beslut som styrelsen håller på att fatta kan du reservera dig. Det betyder att du inte blir ansvarig för beslutet.

#4 Läs stadgarna

Din förening har stadgar som reglerar föreningens verksamhet. Börja gärna din styrelsetid med att läsa igenom dem. Titta också igenom HSBs kod för bostadsrättsföreningar som du hittar här.

#5 Var inte jävig

En viktig sak att komma ihåg är så kallat jäv i styrelsen, det vill säga när en styrelseledamot har personligt intresse i en fråga. Om du misstänker att du är jävig i en fråga ska du omedelbart säga det, för i så fall får du inte vara med och diskutera eller fatta beslut om frågan.

#6 Effektiva möten

Få möten behöver vara längre än en timme. Prata gärna om hur ni vill att era möten ska se ut. Det kan vara så enkla saker som att börja och sluta möten i tid, fokusera på ämnet, stänga av mobilen och vara påläst. Det är viktigt att ha en dagordning och ett underlag i god tid före mötet. Dela upp arbetsuppgifterna mellan er. Det är också viktigt att ha med sig att styrelsen inte behöver göra allt själv, utan kan ta in extern hjälp. HSB Malmö har förvaltningstjänster som sträcker sig från ekonomisk administration till tekniska konsulttjänster. Klicka här för att kontakta Cipi och Peter, kundansvariga på HSB Malmö.

Text hämtad från artikel publicerad i HSBs medlemstidning Uppdraget nummer 3 2017.