Hållbara HSB Sportsbyn i Hyllie

Hållbara HSB Sportsbyn i Hyllie

Inredd med enbart begagnade vintagemöbler - så här tjusigt blev det!

Den 1 mars är det inflyttningsdags i HSB Sportsbyn i Hyllie. Hyresgästen som flyttar in i före detta visningslägenheten är förmodligen helt ovetande om att den tills alldeles nyligen både genererat pengar till välgörande ändamål och fått agera skolboksexempel i hållbart tänkande.

När visningslägenheten skulle inredas ville vi visa att det gick att skapa ett på en gång inspirerande och miljömässigt genomtänkt hem. Och jag måste säga att vi lyckades – från start till mål!

Till att börja med gav vi inredningsdesignern Sofie Börjesson i uppdrag att på en hyfsat liten budget (10 000 kr) möblera lägenheten med enbart återvunna vintagemöbler. Lejonparten av Sofies budget gick till organisationer som Myrorna, Erikshjälpen, Emmaus och Sopstationen. Inte nog med att det var jämförelsevis billigt och hållbart – det blev också väldigt fint!

Efter att visningsperioden avslutades i januari så auktionerade vi ut alltsammans bland medarbetarna på HSB Malmö. Även om intresset inte var översvallande så genererade auktionen drygt 3 000 kr som vi skänkte till Stadsmissionen.

Som avslutning på denna hållbara trestegsraket fick Sopstationen all inredning som inte ropats in av oss på HSB Malmö. Summa summarum så genererade visningslägenheten drygt 23 000 kr (utan att räkna in vad Sopstationen eventuellt tjänat på sin försäljning) till diverse hjälporganisationer, samtidigt som gamla inredningsdetaljer och möbler fick nytt liv.

Även om en kollega budade över mig på ett par fina mässingslampetterna kan jag inte annat än vara nöjd!

/Mia Gustafson