Elin Sönnerdahl, chefsjurist på HSB Malmö, tilldelas CFFF mentorstipendium 2023

Elin Sönnerdahl, chefsjurist på HSB Malmö, tilldelas CFFF mentorstipendium 2023

Varje år delar Centrum för fastighetsföretagande, CFFF, ut ett stipendium där någon under ett års tid får tillgång till en mentor. Årets stipendiat är HSB Malmös chefsjurist Elin Sönnerdahl.

Under ett frukostseminarium på Malmö universitet torsdagen den 12 oktober tilldelades Elin Sönnerdahl årets mentorsstipendium från CFFF.

– Det känns otroligt fint att ha blivit nominerad och tilldelad Mentorsstipendiet. Jag är nyfiken på vad det kommande året har att lära mig. Jag hoppas få nya perspektiv, samt bli stärkt i mig själv och mitt uppdrag, säger Elin Sönnerdahl.

Mentorstipendiet syftar till att ge stipendiaten en chans att utveckla sitt ledarskap. Personen tilldelas en mentor från näringslivet som är utvald av Mentor International. Under flera samtal följer stipendiaten och mentorn en struktur med ett innehåll inriktat på ledar- och verksamhetsutveckling.

Maria Hiersemann, chef Ekonomiska tjänster på HSB Malmö och tidigare stipendiat anser att året med mentorn har varit utvecklande.

– Mina förväntningar var att bli utmanad och det kan jag säga att jag har blivit. Jag har utvecklats på ett personligt plan och har fått nya insikter som jag förmodligen inte annars hade fått, säger hon.

Mentorn utgår från stipendiatens behov samt förmåga och leder processen genom att arbeta med systematiska och relevanta frågeställningar.

– Under mitt år har jag haft många givande samtal med min mentor. Framför allt har vi lyft och problematiserat kring personliga egenskaper som kan vara viktiga att vara medveten om, både privat och i arbetslivet, säger Maria Hiersemann.

Mentorsstipendiet kan sökas av CFFFs medlemsföretags medarbetare för att utveckla den egna kompetensen, och därmed förstärka organisationen där medarbetaren är anställd.

Läs mer om Centrum för Fastighetsföretagande här.