Gratis simskola ger fler barn möjlighet att lära sig simma under sommaren.

Gratis simskola i sommar – en livsviktigt medlemsförmån

Sedan 2002 har HSB Malmö hjälpt tusentals HSB:are att bli simkunniga – och snart är det dags igen! Medlemmar i HSB Malmö kan anmäla sina barn eller barnbarn kostnadsfritt och först-till-kvarn gäller.

I Sverige är det aldrig särskilt långt till havet, men för att kunna njuta av alla simhallar, sjöar och stränder krävs kunskap. Att lära sig simma är livsviktigt, enligt Svenska Livräddningssällskapet är drunkning den vanligaste dödsolyckan bland barn i åldern 1-6 år.

– Det är bokstavligt talat en livsviktig medlemsförmån och det känns bra att vi kan dra ett litet strå till stacken för att öka simkunnigheten. Vi kommer fortsätta erbjuda våra medlemmar detta så länge simskola är en kostnadsfråga för så många, säger Mia Gustafson, medlem- och kommunikationschef på HSB Malmö.

Sommarsimskolan är ett samarbete mellan HSB Malmö, Malmö Kappsimningsklubb, Trelleborg Sim och Vellinge Nästets Simklubb.

MALMÖ

NÄR? Maj–augusti. Anmälan är öppen och görs på Malmö Sim – Betala inte fakturan som kommer via mejl, utan svara med ert medlemsnummer i HSB Malmö.

VAR? Lindängs- och Rosengårdsbadet

HUR? För vuxna och barn från fyra års ålder. Barnet behöver vara minst 110 cm lång för Lindängsbadet och 120 cm lång för Rosengårdsbadet

TRELLEBORG

NÄR? Vecka 22–25. Anmälan är öppen och görs på Trelleborg Sim – Betala inte fakturan som kommer via mejl, utan svara med ert medlemsnummer i HSB Malmö.

VAR? Badhuset i Trelleborg

HUR? För barn från fyra års ålder

VELLINGE

NÄR? Vecka 30–32. Anmälan öppnar 11 juni och görs på VNSK – Betala inte fakturan som kommer via mejl, utan svara med ert medlemsnummer i HSB Malmö.

VAR? Falsterbopoolen vid Tångvallaskolan

HUR? För barn från fyra års ålder