Rekordår för HSB Malmös styrelsekonferens

Rekordår för HSB Malmös styrelsekonferens

Året då HSB firar 100 år blir även året då HSB Malmös styrelsekonferens slog deltagarrekord, med över 230 anmälda. Föreläsningar, inspiration, och nyttigt nätverkande tog i helgen plats när representanter från bostadsrättsföreningar möttes.

– Det är imponerande, och det visar verkligen på engagemang, ett av föreningens ledord. Men jag är inte förvånad, då många av oss som engagerar oss i HSB är drivna människor, både i bostadsrättsföreningen och utanför, säger HSB Malmös ordförande, Kent Andersson, som öppnade dagen.

Under dagen hölls flera miniseminarier på aktuella ämnen, och två större föreläsningar som hade till syfte att inspirera och locka till samtal. Mellan föreläsningarna och seminarierna fanns det även möjlighet för samtal sinsemellan och med någon av de 14 utställare som deltog på konferensen.

En av inspirationsföreläsningarna var Johan Nyhus, förbundsordförande för HSB Riksförbund. Han pratade bland annat om de stora utmaningar som HSB står inför, som till exempel energifrågan, ekonomi och upplevd otrygghet.

– HSB Malmö har kämpat mycket hårt i elfrågan, tro inte att vi hade fått de reaktioner vi fick om det inte var för att jag kan föra över 670 000 personers talan. Och kom ihåg, det finns inget bättre vaccin mot otrygghet än goda grannar, säger Johan Nyhus.

Styrelsekonferensen är en medlemsförmån arrangerad för förtroendevalda i HSB Malmös medlemsföreningar. Här kan du läsa mer om eventet.

Tre röster

Vad är det som lockar dig till den här sortens konferens?

Thomas Palm, HSB brf Rödvenen, Malmö

”Det är att du får komma in i ett större sammanhang. Det ger idéer och mycket inspiration, som vi kan använda i styrelsen.”

Styrelsekollegorna Therese Nyström, Stefan Olofsson och Gun Terlaak från HSB brf Pålsgården.

Gun Terlaak, HSB brf Pålsgården, Trelleborg

”Att få lite tips, vad man bör tänka på kring huset. Det händer alltid saker, och detta är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad.”

Cecilia Bivolarevic, HSB Jacob Persgården, Arlöv

”Det ger ny kunskap, och alla föreläsningar jag gick på gav mig något. Att få höra om vad som kan vänta i framtiden var mycket inspirerande.”