HSB brf Södertorp får stöd från HSB Malmös stipendiefond 2024

HSB brf Södertorp får stöd från HSB Malmös stipendiefond 2024

HSB brf Södertorp tilldelas 2024 HSB Malmös stipendium till Arne Axrups minne, för sitt arbete med föreningsutbildningar till sina medlemmar.

– Det känns roligt att kunna fortsätta arbeta med vad vi har påbörjat. Vi har flera planer på hur vi ska fortsätta, säger Therese Ohlqvist, ledamot i HSB brf Södertorp.

Planerna innefattar bland annat föreläsningar om vad en bostadsrättsförening gör, och vad det innebär i praktiken att bo i bostadsrätt.

– Vi har ofta medlemmar som inte känner till skillnaden på vad som är föreningens ansvar, och deras eget. Jag tror inte det är unikt för oss, det finns nog mindre kunskap om den här boendeformen idag, säger Therese Ohlqvist.

Förhoppningen är att kunna ta föreläsningarna vidare senare, och starta någon form av studiecirkel.

– Vi vill särskilt locka yngre, så att kunskapen förs vidare. Vi måste bara klura ut hur man ska nå dem, säger Therese Ohlqvist.

Therese Ohlqvist från HSB brf Södertorp

HSB Malmös stipendiefond till Arne Axrups minne

Syftet med fonden är att främja den kooperativa idén, och den kan stötta allt från mötesplatser i utemiljön till bokcirklar. Om du tycker att din bostadsrättsförening, eller någon annan förening som är medlem i fonden, har gjort, eller planerar att göra något fantastiskt bra för kooperativet, så kan du nominera föreningen till fonden.

Det är endast HSB Malmö-bostadsrättsföreningar som är medlemmar i fonden som kan få stipendium. Om brf:en inte är medlemmar idag går det bra för styrelsen i föreningen att ansöka om ett medlemskap.

Medlemskapet kostar 10 kronor per bostadsrättslägenhet i brf:en (en engångssumma). HSB Malmö bidrar med lika mycket.

Läs mer om stipendiefonden och hur du nominerar här.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se