HSB Malmö firade prestigefyllt arkitektpris i Hököpinge

HSB Malmö firade prestigefyllt arkitektpris i Hököpinge

Igår avtäcktes prisplaketten för Fabrikshusen i Bruksparken i Hököpinge som nyligen vann Vellinge kommuns stadsbildspris. De fyra husen, som snart blir nio, fick priset för att de tillgodoser den moderna familjens krav på boendet och Hököpinges förutsättningar.

Genom HSB Malmös nybyggnation i Bruksparken har Hököpinge genomgått en förnyelse. Från att varit ett gammalt fabriksområde till att blivit ett fridfullt och attraktivt bostadsområde. Inslag från Sockerbrukets verksamhet i Bruksparken finns kvar och den lantliga miljön och närheten till större städer lockar till sig nya innevånare. Detta i kombination med de arkitektoniska värdena var den avgörande faktorn till prisutmärkelsen.

– Fabrikshusen förvaltar den gedigna skånska tegelbyggnadstraditionen med modern byggteknik. Detta förstärks av den omsorgsfulla deltaljutformningen av tegelarkitekturen, säger Maria Koistinen, stadsarkitekt tillika jurydeltagare för stadsbildspriset.

Byggnationen av fem nya Fabrikshus är i full gång och i september är de klara för inflyttning.
– Vi planerar för ytterligare 250 bostäder i området de kommande åren. Det är glädjande att vi vunnit stadsbildspriset. Det sätter ett signum för byggnationen i Bruksparken och lockar hit nya spekulanter som vill bo i en lantlig miljö med bekvämt pendlingsavstånd till arbetet, säger Stefan Sandahl, ansvarig för HSB Malmös nybyggnation.

Prisplaketten har placerats på allmän mark mitt emot de prisbelönta radhusen.
– Priset tillhör inte bara oss. Vi vill att alla som bor, lever och vistas i Bruksparken ska känna stolthet över området och utmärkelsen, säger Stefan Sandahl, ansvarig för HSB Malmös nybyggnation.

För ytterligare information kontakta:
Stefan Sandahl på HSB, telefon 040-35 77 49

Fakta om Fabrikshusen
I Hököpinge ligger området Bruksparken och är en del av Vellinge kommun. I nästan 100 år framställdes socker i det gamla bruket. När industriverksamheten lades ner byggdes delar av området till en bostadsort. HSB står bakom byggnationen av Bruksparkens förskola som stod klar för inflyttning 2009. Under hösten 2011 flyttade de första köparna av de totalt nio Fabrikshusen in och under 2012 kommer de sista radhusen att stå inflyttningsklara. På sikt ska HSB Malmö bygga 250 bostäder i området med blandade upplåtelseformer. Detaljer som tegel och stål kommer att genomsyra arkitekturen.