HSB Malmö lanserar tjänst som jagar energibovar

HSB Malmö lanserar tjänst som jagar energibovar

För att stötta bostadsrättsföreningar och deras styrelser lanserar HSB Malmö tjänsten Energikartläggning, som ger ett objektivt stöd i föreningarnas arbete med energieffektivisering och underhållsplanering.

En energikartläggning ger svar på vilka energieffektiviserande åtgärder som kan minska byggnadens totala energianvändning, förbättra energiprestandan och således minska föreningens årliga energikostnader.

– Bostadsrättsföreningar har inte råd att blunda för de årliga energikostnaderna då energipriset ökat. Energikartläggningen är det första steget för att optimera föreningens energianvändning. Vår nya tjänst erbjuder en kontroll av vart föreningens energi tar vägen samt presenterar förslag till konkreta energieffektiviserande åtgärder anpassade efter byggnadens förutsättningar. Rekommenderade energisparåtgärder är följt av en indikativ lönsamhetsberäkning, säger Niklas Renfro, projektledare på HSB Malmös energiavdelning.

HSB brf Odlaren i centrala Malmö är en av de föreningar som redan använt sig av tjänsten. De har en god kunskapsnivå i sin styrelse, men ordförande Petter Forkstam upplever ändå att den utförda energikartläggningen var en nyttig upplevelse.

– Energirapporten var tydligt utformad och enkel att förstå. Det är inte alla i en styrelse som har förmågan att förstå varför man kan behöva spendera pengar för att tjäna pengar, men en energikartläggning ökar förståelsen, säger Petter Forkstam.

En utförd energikartläggning skapar även goda förutsättningar för en handlingsplan kopplad till de energiinsatser som behöver utföras inom föreningen. Dessutom sker en kontroll av föreningens underhållsplan, då en eller flera rekommenderade åtgärder kan få en förhöjd lönsamhet genom att man utför flera åtgärder samtidigt.

– Vi har inte beslutat att genomföra alla förslag i rapporten här och nu, men den ger oss ett underlag som vi kan prioritera utifrån. Den kommer garanterat att vara ett stöd i revideringen av vår underhållsplan, säger Petter Forkstam.

Kloka styrelsebeslut, baserat på en energikartläggning som täcker helheten, bör ses som ett viktigt styrdokument för att upprätthålla god ekonomi och ett minskat klimatavtryck hos föreningen.