PRESSINBJUDAN - Stadsbildspris delas ut i Hököpinge

PRESSINBJUDAN - Stadsbildspris delas ut i Hököpinge

Nyligen utnämndes HSB Malmös Fabrikshus i Hököpinge till vinnare av Vellinge kommuns stadsbildspris. De fyra prisbelönade husen, som snart blir nio, får utmärkelsen för att de tillgodoser den moderna familjens krav på boendet och Hököpinges förutsättningar. På torsdag den 3 maj tar HSB Malmö emot prisplakett för utmärkelsen.

Talare vid avtäckningsceremonin är stadsarkitekt, tillika jurydeltagare för stadsbildspriset, Maria Koistinen, Fabrikshusens arkitekt Nils P Johansson från Tage Møller Arkitektbyrå AB samt HSB Malmös styrelseordförande Claes Caroli.

Datum:       Torsdagen den 3 maj
Tid:              Kl. 12.00 -13.00
Plats:           Bokallén 15 i Hököpinge, infart från Bruksvägen vid förskola
Anmälan:    Maria Strandh på HSB, e-post maria.strandh@malmo.hsb.se, eller telefon 040-35 77 37.

Efter avtäckningen bjuder vi på mingelbuffé.
Varmt välkommen till Fabrikshusen!

För ytterligare information kontakta:
Stefan Sandahl på HSB, telefon 040-35 77 49

Fakta om Fabrikshusen
I Hököpinge ligger området Bruksparken och är en del av Vellinge kommun. I nästan 100 år framställdes socker i det gamla bruket. När industriverksamheten lades ner byggdes delar av området till en bostadsort. HSB står bakom byggnationen av Bruksparkens förskola som stod klar för inflyttning 2009. Under hösten 2011 flyttade de första köparna av de totalt nio Fabrikshusen in och under 2012 kommer de sista radhusen att stå inflyttningsklara. På sikt ska HSB bygga 250 bostäder i området med blandade upplåtelseformer. Detaljer som tegel och stål kommer att genomsyra arkitekturen.