Kungsbackas VA taxor bland de högsta i länet

Kungsbackas VA taxor bland de högsta i länet

För fjärde året i rad ökar avgifterna för vatten och avlopp tre gånger mer än inflationen. Priset för vatten och avlopp skiljer sig dessutom kraftigt mellan landets kommuner, där invånarna i mindre kommuner ofta får betala högre taxa än i de större. Dyraste kommunen i Hallands län är Hylte, Kungsbacka kommer tvåa, Halmstad är billigast medan Varberg har haft den kraftigaste prisökningen på 5 procent. Det visar Nils Holgersson-gruppens senaste rapport, där prisskillnaderna för vatten och avlopp jämförs mellan kommunerna.

Prisutvecklingen för vatten och avlopp (VA) varierar rejält mellan kommunerna. Vissa ändrar inte VA-taxan, medan andra höjer avgiften kraftigt under flera år.

- Det är anmärkningsvärt att det är så kraftiga prisskillnader mellan kommunerna i Hallands län. Förutsättningarna för kommunerna varierar, men de stora variationerna är oroväckande. Ytterst slår det mot konsumenternas ekonomi eftersom man måste flytta till en annan kommun för att påverka priset, säger Roland Jonsson, ordförande Nils Holgersson-gruppen.

På flera håll i landet är VA-systemen inte anpassade för klimatförändringar med fler skyfall, översvämningar och fall av akut vattenbrist. Systemen behöver i flera fall uppgraderas.

- Att VA-taxor ska täcka förbrukning, drift och underhåll är självklart. Men den stora frågan är hur kostnaderna för klimatanpassning av offentlig infrastruktur ska finansieras. Här behövs en ordentlig diskussion om hur kostnaden för uppgraderingen av bland annat VA-systemen ska fördelas i framtiden, säger Roland Jonsson.

I tabellen rangordnas kommunerna i Hallands län utifrån VA-taxa på årsbasis för 2016. VA-taxan redovisas enligt en typlägenhet om 67 kvm. Alla uppgifter är inkl moms.

Rang län RangRiketKommuner2015kr/kvm2016kr/kvmFörändring 2015/2016Kostnadkr/lgh & år
19Halmstad34,835,93,2%2 393
257Varberg48,250,65,0%3 375
382Falkenberg54,454,40,0%3 625
4136Laholm60,962,42,5%4 160
5146Kungsbacka62,464,84,0%4 322
6241Hylte84,884,2-0,7%5 614

Sedan 1996 har Nils Holgersson-gruppen, med representanter från HSB, Riksbyggen, Hyresgästföreningen, SABO och Fastighetsägarna, varje år gett ut rapporten "Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige". Här redovisas fakta bland annat om de prisskillnader som finns mellan olika kommuner gällande avfall, vatten och avlopp, el och fjärrvärme.