Kurt Gren, ordförande i BRF Måsängen, tar emot pris av Johan Nyhus, förbundsordförande HSB.

Nyhet -

Prisregn över HSB brf Måsängen i Partille – tilldelas dubbla priser för hållbarhet och nytänkande

Den hållbara idén är namnet på HSB Göteborgs hållbarhetspris, instiftat för att uppmärksamma och uppmuntra till hållbara lösningar. Priset tilldelas i år HSB brf Måsängen för installationen av ett solhybridsystem som består av en kombination av solel och bergvärme som gjort föreningen självförsörjande på värmeenergi. Strax efter prisutdelningen stod det klart att föreningens initiativ vunnit ännu ett prestigefyllt pris – denna gång som Årets nytänkare på HSBs riksstämma.

Utmärkelsen Den hållbara idén delas årligen ut av HSB Göteborg och syftet är att göra västsvenska bostadsrättsföreningar mer hållbara genom att uppmuntra nytänkande idéer och insatser. Årets pristagare är HSB brf Måsängen i Partille, som har satsat på ett hållbart energisystem och tilldelas prissumman på 25 000 kronor. Genom en kombination av solel och solvärme har föreningen ökat verkningsgraden med hela 20 procent på solcellerna, och värmen återförs ner i borrhålen för energilagring. Idag är man självförsörjande på värmeenergi och investeringen har sänkt brf Måsängens fjärrvärmekostnader från cirka en miljon kronor per år till cirka 300 000 kronor per år.

– För oss är det angeläget att uppmuntra bostadsrättsföreningar att testa nya idéer för att göra boendet mer hållbart. Med priset vill vi också lyfta de hållbara initiativ som redan pågår ute bland våra medlemsföreningar för att inspirera fler att ta efter, säger Lizz Wiklund, hållbarhetschef på HSB Göteborg och en av jurymedlemmarna.

Ett kriterium för tävlingen Den hållbara idén är att uppfylla ett eller flera av målen i Agenda 2030 och på så vis skapa långsiktig och hållbar samhällsnytta. För att vinna tävlingen behöver idén även vara tillämpbar för ett flertal olika bostadsföreningar.

Förhoppningen är att uppmärksamheten kring projektet ska inspirera fler till att implementera liknande lösningar för att effektivisera framtida solhybridsanläggningar och optimera systemdesignen. Dessutom bidrar föreningens investering till en teknikutveckling som ger fler bostadsrättsföreningar möjlighet att utnyttja bergvärme med lönsamhet.

– Vi ville kunna producera egen el och värme. Våra medlemmar har varit intresserade och det hela har fallit i god jord, och det kommer
hela tiden nya idéer på hur vi kan utveckla det vidare, säger Kurt Gren, ordförande brf Måsängen.

Nyligen stod det klart att brf Måsängen även röstats fram som vinnare i HSBs rikstäckande tävling Årets Nytänkare på HSBs riksstämma. Man får priset för sitt ambitiösa arbete för att minska bostadsföreningens klimatavtryck, med motiveringen:

”Årets nytänkare har genom ett mycket aktivt och engagerande arbete lyckats förända sin HSB bostadsrättsförenings klimatavtryck på ett tydligt, genomtänkt och positivt sätt. Man har genom att utveckla användningen av solen som energikälla, investerat och effektiviserat på ett systematiskt sätt. ”

Så funkar hybridvärmesystemet
Brf Måsängen har installerat en kombinerad anläggning för solenergi och bergvärme. Solhybridsystemet består av en kombination av bergvärme och solel. De sol-elektriska panelerna har en kopparrörslinga bakom som kyler panelen, framför allt sommartid. Kylningen ger två fördelar; solelektriskt ger det en ökad verkningsgrad på cirka 20 procent, samt att solvärmen tas tillvara. Solvärmen tas om hand genom att cirkulera glykolvatten till en värmeväxlare, värmeväxlaren växlar över till bioetanol, som i sin tur pumpas ned och cirkuleras till ett tjugotal borrhål med 250 meters djup. Borrhålen laddas med värme vår, sommar och tidig höst. Övrig tid återtas värmen och via värmepumpar ger det ett system där föreningen på egen hand producerar värme för uppvärmning. Ingen fjärrvärme behöver köpas för uppvärmning, utan endast för varmvatten. Solelen används till drift av värmepumpar, frånluftsfläktar, tvättstuga med mera. I framtiden planerar man att försörja laddenheter i garaget för elbilsladdning.

Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig
jens.holmberg@hsb.se