Akademiska Hus bjuder in media till hållbarhetsseminariet Ansvarsstafetten i Göteborg.

Dag: Nu på fredag 22 november.
Tid: 12:30-15:30
Plats: Lindholmen Conference Centre, lokal Pascal, Lindholmspiren 5, Göteborg

Det som började som ett grönt perspektiv handlar idag mer om att ha en helhetssyn. Hållbar utveckling innebär att möta dagens behov utan att äventyra kommande generationers behov. Hur löser vi det? Det behövs nya perspektiv. Men vad är det nya gröna?

Ansvarsstafetten är ett hållbarhetsseminarium som arrangeras av Akademiska Hus. Tillsammans med framtidsstrategen Sofia Rasmussen från Kairos Future och våra deltagare från fastighets- och byggbranschen, akademin, kommun samt näringsliv kommer vi att ställa frågor om hur nästa generation ser på hållbarhet. Kan kunskap och insikt kring dagens unga berätta saker om hur samhället ser ut imorgon? Hur kan vi förändra vårt sätt att agera idag för att möta kommande behov och värderingar?

Program
12:30 – Birgitta Hohlfält van Dalen, regiondirektör Akademiska Hus region Väst, hälsar välkommen.
12:35 – Sofia Rasmussen, seniorkonsult och framtidsstrateg på Kairos Future, berättar om vilka värderingar den yngre generationen har, hur de gör sina val och hur de tänker på hållbarhet? Vad innebär det för oss här och nu? Vilka utmaningar står vi inför? Vad är det nya gröna?
14:00 – Paus, med möjlighet för enskild intervju.
14:30 – Mia Edofsson, hållbarhetschef på Akademiska Hus, berättar om vilka krav som ställs på de statliga bolagen, vilka hållbarhetsmål som Akademiska Hus har, hur vi jobbar med det samt vilka konsekvenser det får.
15:00 – ”Vad ser vi nu för utmaningar?” Paneldiskussion med representanter från tidigare delsträckor på Ansvarsstafetten: HSB, Johanneberg Science Park, SP och PEAB.
15:20-15:30 – Nästa stafettlöpare avslöjas och stafettpinnen överlämnas till nästa arrangör av Ansvarsstafetten.
Moderator: Anna Iwarsson, Annas tankekedja
För mer information och anmälan:
Malin Ferm, pressansvarig Akademiska Hus
E-post: malin.ferm@akademiskahus.se

Om Ansvarsstafetten
2011 tog HSB Göteborg initiativet till en levande dialog om samhälls-, hållbarhets- och ansvarsfrågor för fastighetsbranschen. HSB har initierat ansvarsstafetten eftersom de anser att aktörerna i branschen tillsammans kan göra så mycket mer än vad alla var och en kan göra på egen hand. Idén är enkel. Branschaktörer bjuds in och engagerade parter träffas två gånger om året. Kunskapen som skapas är till för alla. Agendan för nästkommande forum bestäms av den löpare som har stafettpinnen. Akademiska Hus tog över stafettpinnen från PEAB i våras.
Läs mer om tidigare ansvarsstafetter och om HSB Göteborgs arbete med socialt ansvarstagande ISO 26000 på
www.hsb.se

HSBs uppdrag är att i samverkan med medlemmarna skapa vad vi kallar Det Goda
Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god