De 186 nya bostäderna i stadsdelen Aranäs är en del av den satsning som HSB Göteborg gör i Kungsbacka.

​Efterlängtad bostadssatsning i Kungsbacka

Många vill bo i Kungsbacka med omnejd, och för att möta den stora efterfrågan satsar nu HSB stort. Totalt bygger man 186 nya lägenheter som byggs i det populära området Aranäs. Dessutom förvärvar bostadsbolaget 86 hyreslägenheter vid Tingbergsvallen.

I en undersökning kring framtidens boende, som HSB Göteborg nyligen lät genomföra, märktes tydligt att Kungsbacka är en attraktiv plats att bo på. Bland de 1 000 västsvenskar som svarade på frågorna var det 7 procent som redan idag bodde i Kungsbacka, men hela 17 procent skulle kunna tänka sig att flytta dit inom 5-10 år.

-Kungsbacka är en attraktiv kommun som många av HSBs bosparare och medlemmar vill bo i. Vi är därför mycket glada över att kunna erbjuda våra medlemmar en kombination av både nya bostadsrätter och hyresrätter här, säger Kristian Isberg, ansvarig för nyproduktion och hyresfastigheter hos HSB Göteborg.

Och för de som vill flytta till eller inom Kungsbacka är HSBs satsning efterlängtade nyheter. Totalt bygger man alltså 186 nya lägenheter, fördelat på 105 hyresrätter och 81 bostadsrätter, merparten ettor och tvåor i stadsdelen Aranäs. Kommunen har redan påbörjat arbetet med att ta fram en ny detaljplan och bostäderna kommer att projekteras parallellt med detaljplanen för att möjliggöra en byggstart redan under 2018.

Som en ytterligare del i Kungsbackasatsningen förvärvar HSB Göteborg två hyresfastigheter vid Tingbergsvallen. Det handlar om 86 mindre lägenheter och ett antal lokaler i två byggnader som är uppförda i slutet av 1950-talet. HSB tillträder fastigheterna redan den 4 maj i år.

-Då vi sedan tidigare inte äger några hyresfastigheter i Kungsbacka har vi under en tid letat efter centrala fastigheter med i huvudsak mindre lägenheter. Detta förvärv passar väl in på våra kriterier och kommer förhoppningsvis glädja våra medlemmar och bosparare i generationer framåt, säger Kristian Isberg.

För mer info kontakta:
Kristian Isberg, Affärsområdeschef Nyproduktion/Hyresfastigheter HSB Göteborg
kristian.isberg@hsb.se

Först i Sverige! HSB Göteborg är verifierat i hållbart samhällsansvar.
HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 67 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.