Grönt ljus för nya Hovås i kommunfullmäktige.

Grönt ljus för nya Hovås i kommunfullmäktige.

Idag antog Göteborgs Kommunfullmäktige detaljplanen för ”Närcentrum vid Brottkärrsmotet”. Beslutet bekräftar att en öppen dialog med politiker, boende och näringsidkare redan från start är ett bra sätt att arbeta på när nya detaljplaner tas fram.

Nya Hovås dialogmodell innebär samtal, samarbete och samförstånd i varje nytt steg, något som skapar en bred delaktighet kring en gemensam vision. Nya Hovås visar att ett öppet diskussionsklimat är framgångsrikt och pekar ut vägen för kommande arbete. Genom att ta sig tid att lyssna på och tala med dagens och framtidens boende har man dessutom fått en ovärderlig insikt om deras behov, önskemål och drömmar. Helt i linje med ISO 26000-andan för ett gott socialt samhällsansvar.

Dialogen är nyckeln till framgång

Under drygt två år har företagen bakom nya Hovås träffat mer än 1 500 personer under möten i olika former. Över 8 000 idéer och synpunkter har fångats upp i flera kanaler. Dialogen är avgörande för att skapa ett område där så många som möjligt trivs och kan leva det goda livet. Samverkan handlar inte bara om möte med de närboende utan även en nära kontakt med näringsidkare, myndigheter och politiker.

-Vi på Stadsbyggnadskontoret har varit med och träffat många i området. Det har varit en spännande process som gett många positiva erfarenheter. Det har gått snabbt och effektivt, men framför allt är det ett omfattande och noggrant arbete vi har genomfört tillsammans. Nu när den första detaljplanen är godkänd väntar vi på att nästa detaljplan, ”Bostäder norr om Uggledal” ska behandlas i maj, säger Per Osvalds på stadsbyggnadskontoret i Göteborgs Stad.

Idéerna från dialogarbetet tar form

Efter antagandet går arbetet vidare och dialogen blir viktigare än någonsin. Ett gediget förarbete skapar helt enkelt en stabil grund för planeringen av byggnationen.

- Vi har höga ambitioner och tillsammans med resultatet av dialogmodellen har vi fått riktigt bra förutsättningarna att skapa ett område utöver det vanliga. Dialogen fortsätter, nu kan de som ska leva i området vara med och påverka hur boende och närmiljö ska se ut mer i detalj. Vi kommer att finnas på plats, bl a i projektlokalen, och tar gärna emot alla åsikter. Dialogarbete lönar sig för alla, berättar Lena Andersson, chef för mark- och projektutveckling HSB.

En mänsklig och småskalig mittpunkt

Nya Hovås kommer utvecklas kring Origohuset, ett redan idag fungerande närcentrum. Småstadskänsla är ledordet. Här ska finnas god service som förenklar vardagen med alternativa boendeformer som komplement till villor och radhus.

- Utmed Billdalsvägen, kommer en optimal mix av bostäder och affärer växa fram. Det blir en levande mittpunkt med ett unikt utbud av det folk verkligen vill ha. Nu söker vi Sveriges bästa kafferosteri, de senaste världstrenderna inom färdigmat och andra starka idéer som passar områdets speciella karaktär, säger Jacob Torell som driver Next Step Group tillsammans med Joakim Garfvé.

Nya Hovås är ett samverkansprojekt mellan Egnahemsbolaget, Familjebostäder, HSB Göteborg, NCC, Next Step Group, Sverigehuset och Tornstaden.

Detaljplanen för ”Närcentrum vid Brottkärrsmotet” innefattar ca 550 bostäder samt ca 30 000 kvm verksamhetsytor för handel, kontor, kultur och utbildning. Läs mer på www.nyahovas.nu

Visionerna för området bygger på att vidareutveckla redan befintlig service och handel som skapar livskvalitet i området. I Nya Hovås ska du hinna med att arbeta, handla, träna och äta utan att behöva prioritera bort annat.

HSBs uppdrag är att i samverkan med medlemmarna skapa vad vi kallar Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boendegemenskap. Eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från våra konkurrenter, och ger våra medlemmar chansen att utveckla sitt boende till något unikt och givande.