HSB bäst i Göteborg- här bor de mest nöjda kunderna.

HSB bäst i Göteborg- här bor de mest nöjda kunderna.

Idag delades 2014 års priser för NKI (Nöjd kund index) bland privata bostadsutvecklare ut av Prognoscentret. Nationellt kom HSB ProjektPartner tillsammans med övriga HSB-föreningar på delad andra plats. Men värt att notera är att HSB Göteborgs projekt brf Alfa i Johanneberg är det projekt i Göteborg som har mest nöjda kunder!

• Vi är mycket stolta och glada över detta pris. Resultatet är ett fint kvitto på att inflyttningsprocessen fungerar, säger Camilla Wahlgren, inflyttningsansvarig på HSB Göteborg.

NKI är bostadsutvecklarnas gemensamma mätinstrument för att ta reda på och följa kunders inställning till företaget, dess produkter och tjänster. Under 2013 premierades HSB ProjektPartner av Prognoscentret för störst utveckling inom området pålitlighet, som är den viktigaste faktorn för kundnöjdhet.

– 2013 satte vi rutinerna och under 2014 har vi trimmat våra långsiktiga mål och lyssnat på våra bostadsköpare för att fokusera på våra största förbättringsområden, fortsätter Matias Lindberg.

JM blev åter igen bäst av alla aktörer i branschen med NKI-värde 78 av 100 vid inflyttning. HSB är tätt efter med NKI-värde 76 och delar andraplatsen med NCC och Besqab. Branschmedel vid inflyttning hamnade på NKI-värde 73. HSBs bästa bostadsprojekt blev brf Alfa i Göteborg med 46 lägenheter. Det hade inflyttning i februari 2014 och placerades på delad femteplats av 2014 års bästa projekt med NKI-värde 84 vid inflyttning.

– I samband med inflyttningen sätter vi in extra resurser så att de boende får all hjälp de kan tänkas behöva. På inflyttningsdagen rullar vi handgripligen ut röda mattan. Detta resultat visar att kunderna uppskattar våra ansträngningar i hela inflytningsprocessen. Det är otroligt roligt och ger extra energi till arbetet med att få ännu nöjdare kunder under 2015, säger Camilla Wahlgren, inflyttningsansvarig från HSB Göteborg.

Årets resultat:

• Första pris: JM med NKI-värde 78
  • Delad andra plats: HSB ProjektPartner, NCC och Besqab med NKI-värde 76
  • Bästa projekt: Veidekkes Österberget Stadsvyn i Uddevalla med NKI-värde 87

Branschmedel för inflyttning: NKI-värde 73
Branschmedel för garanti: NKI-värde 68

Bakgrund NKI (Nöjd Kund Index):
Kundnöjdhet bland privata bostadsutvecklare började mätas år 2008 av analysföretaget Prognoscentret. I dag ingår de allra flesta svenska bostadsutvecklare i branschmätningen. Den baseras på en internationell standard (jämförbar med till exempel Svensk kvalitetsindex) och resultaten är direkt jämförbara med andra branscher. En NKI-undersökning ger en bild av hur nöjda kunderna är och möjlighet för företagen att följa hur den utvecklas år för år. En NKI-undersökning identifierar även de viktigaste förbättringsområdena. Viktiga faktorer är pålitlighet, bostadens kvalitet och den personliga servicen.

För mer information, kontakta:

Eva-Lotta Vinskär, analytiker HSB ProjektPartner AB, 076-839 05 45, eva-lotta.vinskar@hsb.se

HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. HSB vill skapa en trygg boendemiljö där alla kan träffas och trivas.